Friday, December 20, 2013

Syukur Si Miskin

Assalamualaikum

Betul kebanyakkan orang cakap, manusia ini hanya ingat Tuhan bila dia dalam kesusahan. Bagi seorang lelaki bekerjaya dan mempunyai impian untuk mendirikan rumah tangga seperti aku dan rakan-rakan diperingkat umur aku. Masalah yang selalu datang menimpa adalah "overbudget" di pertengahan bulan. Bila dah hujung bulan, sempit lah.

Dulu masa belajar, masa ada, tenaga ada, duit takdak. Masa kerja nie, duit adala sikit-sikit alhamdulillah, tenaga ada (motivation nak berjalan) tapi masa pulak lokek. Jadi, bila ada saja masa terluang mula lah nak spend duit macam orang kaya yang tak dak waris. Selalunya duit taklah habis sebab beli barang. Biasanya budget untuk barang dan ready awal, calculated. Yang boleh jadi overspend nie sebab travel dan makan.

Kalau masuk bulan nie, dah 2 bulan aku terover spend di pertengahan bulan dan akibatnya minggu terakhir sebelum gaji menjadi sangat kritikal. Sempit. Namun apa yang aku nak cerita ini adalah pengalaman bukan nak cakap aku bagus tapi nikmat Allah tue tak terhingga luasnya. Masa 1st month aku terover spend sebab travelling. 2,3 kali aku berulang balik Kedah bulan tue.

Namun alhamdulillah, aku tak tau mana datang lebihan duit dari bulan lepas. Lepas aku segregate duit aku, tengok2 ada lagi lebih. cukuplah buat bekal makan dan transport ke opis selama seminggu. Bulan berikutnya pulak, sama jugak. Terover spend lagi, kali nie sebab bahagia sangat nak beli barang-barang. Macam aku cakap tadi, budget untuk barang dah ada. Namun budget travel, minyak kereta tol, makan lagi. Semuanya aku tak konsider awal.

Apa lagi, merana la hujung bulan nie. Tapi takpa, alhamdulillah lagi sekali. Aku kena pergi offshore, at least selama seminggu aku takyah spend duit. Tapi, ada jugak tapinya, kena pinjam duit simpanan lah kejap. Travelling, makan semua pay and claim. Balik je darat, aku dah prepare mentally and physically untuk hadapi minggu ini, dengan duit hanya cukup2 dan berhutang lagi kepada akaun simpanan aku.

Alhamdulillah, Tuhan tolong aku. Terima kasih Allah. Project aku hujung-hujung tahun nie, buat makan-makan. Setiap hari, aku dapat breakfast dan lunch lebih daripada apa yang aku selalu makan pun. Kalau belanja duit sendiri, pilih salah satu antara lunch atau breakfast. Tapi rezeki project team buat makan-makan. Setiap hari dapat dua2 sekali.

Jadi, cerita dia, aku hanya spend RM2 untuk parking setiap hari. RM6 untuk minyak sepanjang minggu ini dan hanya beberapa RM untuk makan malam yang aku beli ikut mood aku. Disebabkan makan di opis dah mewah, plus aku baru turun offshore. Aku jadi tak tertarik untuk makan nasi lagi waktu malam. Roti, sup, biskut lebih menarik untuk makan sambil layan movie. Tak da lah aku berlapar (amboi teruk benar, bunyi ayat last nie.)

Bila difikirkan balik, apa ja kebaikkan yang aku buat sampai Allah tolong aku macam nie?huhuhuhu..
..(terhina lalu insaf)

Syukur, alhamdulillah.

No comments: