Monday, February 21, 2011

solat Jamaq, Qasar dan Tamam di RnR

sperti yg dijanjikan penulis kembali dengan post untuk merungkai kecelaruan solat di RnR atau dimana sahaja..

nie nk citer pasal solat jamaq, qasar dan tamam...
kpd sesapa yg xbiasa dgn istilah nie jamaq dan qasar sila ke link:
http://www.e-solat.gov.my/solahBM.php

ok persoalan kali nie

1)boleh ke dlm 1 surau atau masjid ada 2 jemaah?sbb kalo kt RnR bkn takat 2, 3 tp kdg sampai 4,5,6 jemaah sekaligus...ada yg ramai, anak ayah ngn anak jer dll.

jawapan:

sesungguhnya perbicaraan untuk jawapan kpd soalan diatas adalah terlalu panjang kerana situasi diatas tidak pernah berlaku di zaman Nabi Muhammad S.A.W. dan juga para Sahabat. sesungguhnya berdasarkan sejarah. kali pertama berlaku di Masjidil Haram dimana ada empat jemaah yg solat dalam 1 masjid kerana berbeza mazhab.

setelah diketahui oleh Raja Abd Aziz, raja arab saudi ketika itu semasa beliau memasuki makkah maka beliau pown menyatukan mereka semua kepada 1 jemaah dengan tegas kerana situasi ini boleh memecahbelahkan umat Islam.

2) kalau dah tak boleh buat 2 imam, macam mana saya nk solat bila sy masuk jer surau dkt RnR ada org tgh solat tamam.

jawapan:

isu kt sini

a) niat sy berbeza dgn imam yg tgh solat tue

ulama membenarkan niat yg berbeza diantara imam dan ma'mum dlm solat bjemaah. contoh org solat wajib menjadi makmum kpd org solat sunat. hal ini dirujuk kpd hadith riwayat Jabir R.A:

"bahawa Muaz bersolat Isya' bersama-sama Nabi, kemudian telah bergegas kepada kaumnya lalu bersolat dengan mereka, baginya adalah solat sunat dan bagi kaumnya adalah solat wajib"

b) kalo sy solat imamkan imam tue, sy ase dia solat maghrib. ok la, sbb sy nk bilangan rakaat sy sama untuk jamaq qasar maghrib dimasukkan kepadanya isyak dan qasar..tp kalo skali imam nie tgh solat isyak mcm mana?mana lah tau dia jamaq juga, dia dh solat maghrib, skunk dia nk solat isyak plak.

memetik fatwa syeikh abdul aziz bin baaz (bekas mufti arab saudi):

"jika seseorang Islam masuk bersolat dimana mereka bersolat 4 rakaat dan dia bersolat maghrib, hendaklah dia duduk pada rakaat ketiga dan (menuggu imam sehingga) beri salam bersamanya (imam)"

hal yg demikian boleh jgk diaplikasikan jika kita sedang melakukan solat wajib yg lain. jika imam terlebih rakaat, ma'mum sudak menegur, imam sepatutnya kembali ke tasyahud akhir, namun jika keduanya (imam dan ma'mum) yakin pada bilangan rakaatnya. maka ma'mum boleh duduk tasyahud akhir dan menunggu imam atau berniat mufaraqah (keluar dr jemaah dan memberi salam).

so isu sekarang takut bilangan rakaat xsama dah setel, cuma nk bgtau..xleyh ada dua imam dalam satu masa dan di satu tempat. suma faham kn?

No comments: