Sunday, March 13, 2011

moral of the story..susu lembu

korg tau kenapa org2 kt mesir atau org arab lah senang citer, diorg mcm kasar ckit. btol x? pastue org asia nie sopan sopan n malu2 gtue. biasanya org akan ckp, suma nie adalah faktor environment yg extreme. kat mesir panas, cuaca dia extreme so, diorg pown mcm extreme la ckit. nampak kn penulis nk citer adab dan tatasusila seseorg bnayk dipengaruhi oleh environment.

kemudian penulis terfikir, adakah faktor makanan jgk mempengaruhi? makanan yang diharamkan bg org Islam untuk makan iaitu antaranya khinzir, anjing, binatang bertaring dan burung berkuku tajam dan makan menyambar. apa persamaan antara semua binatang2 yang haram dimakan ini? kalo penulis cakap kelakuan dan cara hidup binatang2 ini, macam mana?

hadirin hadirat yang dirahmati Allah sekalian,
andainya betol, cara hidup binatang2 ini merupakan salah satu faktor yang mempengaruhi perangai dan adab seseorang manusia. mmg wajarlah dimana2 hospital kita dapat lihat iklan "susu ibu adalah susu terbaik untuk bayi anda" atau yang apa saja yg membawa makna yang sama. dan perkaitan iklan ini dgn perangai bukan2 kanak, remaja, org2 muda di zaman ini, kenapa erk? remaja2 banyak yang hancus dari yang indah.

nie bukan isu kejayaan dunia tp adab dan tatasusila, generasi x dan generasi y..apa cer?
susu? semasa kecik2 xminum susu ibu kowt. maklumlah skunk nie ibu2 dah bekerjaya dan sibuk, plus wanita2 skunk nie bkn mcm wanita dulu2. wanita skunk bnyk makan McD dari kari, banyak minum Coke dari kopi. so masa melahirkan anak bnyak la benda xckup. zaman skunk nie plak jarang dah kita jpe ibu susuan. hurmm xpe no hal, susu tin kt pasaran kan banyak.

upppsss SILAP, bukan susu tin, susu LEMBU...
hurmm patutlaaaa...ada sebilangan generasi x dan generasi y skunk nie perangai macam..

hehehehehehehehe..


p/s: ahahaha abg xcakap...korg yg cakap..

No comments: