Wednesday, September 25, 2013

Telaga Berkuah

Assalamualaikum..

"Tengok belakang dia..berkuah"
"Apa? Apa?"
"Berkuah belakang dia.."
"Apa? Apa?"
"Berkuah."
"Apa tue?"
"Berkuah laa, berpeluh."

Mana ntah datangnya penggunaan perkataan BERKUAH kepada orang untuk menggambarkan orang tue berpeluh dan peluh tue nampak basah di baju. Aku baru dengar tadi. Hurmm macam-macam bahasa orang kita nie.

5-6 tahun lepas,  masa aku join PLKN. Oh! salah, masa aku diwajibkan menyertai PLKN oleh YAB Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu, dalam kompeni Delta tue adalah sorang budak lelaki yang di gelar "Pak Cat". Nama penuh dia aku langsung tak ingat, dan tak dapat nk recap pun.

Pak Cat nie punyai tubuh besar, gemuk, tinggi. Dah dia bersaiz yg paling besar dalam kompeni Delta so for sure dia akan duduk barisan ke tiga dan lajur last sekali. Kalau dia berdiri kat tengah2 maka barisan tue akan jadi tak lurus sebab dia akan menolak orang di kiri dan kanan terkeluar daripada kedudukan mereka yang sebenar untuk memuatkan badan dia dalam barisan tersebut.

Bila dah nama PLKN nie, lapor diri dalam barisan kawad adalah perkara wajib yang kami buat setiap kali sebelum memulakan aktiviti, termasuk aktiviti lepas zohor dibawah terik mentari, diatas tar yang membahang kami macam ayam bakar bazaar ramadhan, yang sedang dipanaskan sementara menunggu pelanggan datang membeli. Apa nasib pak cat?

Pak Cat pun apa lagi, berpeluh basah kuyuplah cerita dia. Sampai basah baju loreng dia yang tebal tue. Kompeni Delta nie pulak banyak budak separuh mental, jenis gila2 nie. Depa (mereka) nielah yang gelar Pak Cat dengan nama "Telaga".

"Sarjan! cepat sikit..Telaga dan melimpah penuh dah nie.."
"Hahahahahahaha.." geng Delta gelak sepuas hati. Sementara budak2 kompeni lain pikir apa yang lawak sangat sampai depa duk gelak sakan. Depa bahan (perli) kami ka - Lepas tue mula nak gaduh. Biasalah budak2 muda di PLKN semuanya nak tunjuk hero.

Hero kem tue semuanya ntah kemana la nie, aku sendiri pun tak tau. Cuma beberapa orang sahaja yang masih contact dengan aku sampai sekarang. Depa pun macam2 cerita aku dengar sejak depa keluar dari PLKN. Semoga mereka semua dalam keadaan sihat sejahtera dan dilindungi Allah. Amiiinnn..

No comments: