Tuesday, April 17, 2012

Lelaki & Si Gadis II

Assalamualaikum,

Merujuk post sebelum ini, itu hanyalah sebuah cerita yang disisipkan kepadanya mesej mudah. Namun aku terlupa aku hidup di dalam masyarakat yang sangat suka dan selalu nak "memberi markah" kepada orang lain. Post Lelaki & Si Gadis seperti yang aku ramalkan akan membuat ramai pembaca juih mulut kat aku.

Maaf aku tidak cakap mereka suka jaga tepi kain orang, sbg teman, kawan dan kenalan mmg perlu menjaga tepi kain kawan sendiri. tetapi padar kadar yang tertentulah.

cerita si gadis bermain futsal hanyalah contoh gambaran aku terhadap pembangunan wanita zaman sekarang. aku tidak merendahkan kaum wanita, kerana mereka berperanan besar dalam masyarakat.

cuma aku meminta masyarakat faham akan perbezaan lelaki dan wanita. soalan utama aku mengapa perempuan memilih untuk mengetengahkan kaum wanita dengan cara melakukan semua perkara yang lelaki boleh buat. Termasuklah bermain futsal, bina badan, iron man dll.

kenapa wanita menuntut hak sama rata sedangkan kita sememangnya berbeza. fizikal pown sudah berbeza. memang takkan sama punya. dan mengapa pula kaum wanita menganggap tulisan aku ini membawa makna lelaki selalu diatas dan perempuan di level yang lebih rendah. sedangkan aku tidak berkata begitu.

kita tidak sama dan bagaimana mahu kita lelaki dan wanita disamakan. ada perkara yang lelaki lebih baik melakukannya dan ada perkara yang perempuan lebih ariff daripada lelaki dan ada perkara patut dilakukan bersama sama.

kenapa perempuan tidak berbangga dengan kebolehan mereka untuk mengandung dan melahirkan anak yang sememangnya lelaki takkan boleh buat. kenapa perempuan tidak mengetengahkan seni yang ada dalam diri mereka yang mana jarang jarang ada pada lelaki.

dan kenapa pula aku hanya menulis tentang kaum wanita dan bukan lelaki.

kerana hanya kaum perempuan yang minta hak sama rata sedangkan lelaki tak pernah kisah pun. sebab tue xda kementerian pembangunan lelaki kt malaysia nie.

dan kenapa aku kisah? sebab adakala wanita dah sampai tahap meminta hak sama rata yang bukan bukan.

bukti aku tak kisah? aku faham perempuan memang berfikiran begitu, fitrah dalam diri mereka untuk saling melindungi dan menyuarakan rasa hati mereka.

so jangan ada yang nak compare antara lelaki dan perempuan kerana sampai bila pun kita takkan pernah sama.

2 comments:

Anonymous said...

susah nak paham pasal org perempuan ..wlpn aku dan mereka adalah sama...h_h

Anonymous said...

Suke statement
" So jangan ada nak compare antara lelaki dan perempuan kerana sampai bila pun kita takkan pernah sama "

Mantap habis statement nie.. Agree 1000000x.. Lupa diri agaknya