Tuesday, April 17, 2012

Lelaki & Si Gadis

Assalamualaikum,

bukanlah racist kerana aku penulis lelaki atau aku hidup di dunia yang berlainan. 

Kenapa kaum wanita selalu bangun untuk membuktikan mereka juga mampu lakukan apa yang kaum lelaki lakukan?

Mengapakah mereka lebih teruja menuntu hak persamaan sedangkan kita berbeza?

Apakah yang mereka fikirkan tentang diri mereka dan kebolehan mereka?

Bagaimana mereka menilai akan sesuatu perkara sebelum mereka lakukannya?

Aku berbincang tentang kaum wanita bermain futsal dengan seorang gadis

Belum sempat dia memberi jawapan, aku mencelah
"tak pernah main, baguslah..xyah la main..xelok"

dia meminta penjelasan
organizer perlu bijak
rasa macam mana bila gadis gadis futsal beraksi di gelanggang di tengah ribuan mata si lelaki yang memandang?
aku bertanya

dia terdiam lalu membalas dengan pertanyaan
bagaimana kalau organizer asingkan malam pertama tournament perempuan dan malam kedua tournament lelaki. tournament perempuan dalam dewan tertutup?

aku setuju tanpa syarat.
dari segi syariat

namun secara peribadi aku masih tidak bersetuju
dia meminta penjelasan

bukankah sukan futsal, bola sepak dan segala aksi lasak sepak menyepak itu lebih sesuai dengan peribadi lelaki sedangkan wanita itu dilahirkan lemah lembut dan penuh sifat penyayang.

bagaimana kaum lelaki mahu menghormati wanita yang bukan wanita?

dia tersenyum
dan bersetuju

mungkin kami hidup di dunia yang sama
lebih mudah untuk menyuara dan berbincang
mudah juga untuk bersetuju

menikmati persamaan
dan
memahami perbezaan

bila bergaduh manja manja cepat berbaik
kemudian hubungan menjadi lebih baik

Alhamdulillah

No comments: