Sunday, August 5, 2012

Konspirasi ke Pemikian sendiri?

Assalamualaikum

meh meh meh, nak citer sal konspirasi. Konspirasi tue apa?

Menurut cik googley (google) konspirasi itu adalah satu plan rahsia untuk melakukan kerja jahat atau melanggar peraturan. Dirancang oleh satu kumpulan/pertubuhan, dimana semua mereka mempunyai tugas masing-masing yang penting.

Pendapat peribadi, konspirasi tue kira mcm plan besar yang dirancang untuk mencapai objektif tertentu yang sangat rahsia. Ia memerlukan masa yang panjang dan mempergunakan ramai kelompok manusia tanpa mereka sedar. Sumber: Pengalaman menonton filem (Heh heh heh)

Baru-baru nie, muncul lah satu konspirasi besar yang seakan dibongkar. Konspirasi Dajal dan Sukan Olimpik London 2012. Tersebar penuh di facebook dan blog-blog seantero Malaysia. Sekali aku baca, kira tinggi jugak imiginasi rakyat Malaysia nie. Tapi yang pelik apesal skrip filem-filem Malaysia nie sampah. Sepatutnya penulis penulis blog nie la yang tulis skrip filem, baru box office america citer melayu.



Kritikan:

1. Dalam semua yang aku baca, hampir kesemua penulisan ini dibuat berdasarkan pemerhatian dan assumption saja. Kesemua assumption pulak hanyalah berdasarkan apa yang jelas di mata menggunakan teknik persamaan bentuk-bentuk yang digunakan,dan significant persembahan pembukaan majlis Olimpik. Tiada fakta-fakta yang jelas dari semua penulisan ini.

2. Hampir semua bloggers hanya copy paste hasil penulisan blogger lain tanpa letak back link ke blog yang dia cilok. Mungin sekadar suka-suka nak bagi rating blog dia naik. Atau mungkin dia nak kumpul 1 juta pembaca nak compete dengan blog serius dan blog aku stress giler.

3. Bloggers ini semua hanya menulis sesedap hati tanpa memikirkan masa depan. Tiada hasil pemikiran yang aku lihat dalam tulisan konspirasi Olimpik London 2012. Semuanya hanyalah tuduhan buta berdasarkan persamaan bentuk-bentuk.

4. Paling menyedihkan, kebanyakkan blogger tulis bagai nak rak pasal konspirasi yahudi ini tetapi dihujung cerita dia sendiri meragui penulisannya dalam ayat-ayat seperti "Ini hanyalah pemerhatian, nak percaya ke tidak tue terserahlah". Apa jadah tulis panjang last bagi ayat macam nie, buang masa jer baca. Takda pendirian, bayangkan satu hari cikgu matematik ajar kita 1 + 1 = 2. Then, cikgu cakap "tp cikgu  tak sure la betol ke idok jawapan dia 2. Ikut kamulah, kamu nak percaya ke tak nak". WTH

5. Terakhir, dalam penulisan tersebut kebanyakkan blogger seakan menyarankan pembaca-pembaca memboikot sukan olimpik 2012. Tapi bila Baskin Robin nak bagi aiskrim percuma untuk pingat emas Malaysia yang pertama, blogger tulis macam lain plak. Haish pening aku

Pujian:

1. Menariknya, di Malaysia ramai blogger-blogger yang sensitif kepada isu-isu besar macam nie. Kalo takda diorang nie, orang yang jarang baca news macam aku nie tak tau pape. At least buka FB ada la info baru. Cuma jangan percaya sangat, selidik dulu.

2. Isu konspirasi macam nie wajar disebarkan. Baguslah kepada mereka yang rajin menulis pasal benda-benda macam nie. Tapi please be more empathy to the reader, letakkan tempat anda sebagai membaca. Apa perasaan anda. Yes, thats your blog but please respect others.

Kesimpulan:

Menulis tue bagus, berdasarkan hasil tulisan dan cara pemikiran si penulis. Isu konspirasi yahudi sudah banyak ditulis. Takda ke orang yang nak tulis pasal pembunuhan orang Rohingya di Myanmar dan siasat kes pembunuhan kejam tersebut.


Share di FB, tulislah perkara yang menaikkan semangat jihad. Buka jihad untuk pergi berperang tapi jihad yang strategis supaya orang Islam Malaysia nie tidak lagi tidur lena dibuai mimpi indah.

No comments: