Sunday, July 13, 2014

Mengidam Lagu Arab


Assalamualaikum

Ini kisah hujung minggu ini. Nak kata lawak ke dak aku pun tak taulah nak kata. Semenjak rumah aku bertelevisyen nie setiap hari, setiap masa Tv dekat rumah aku nie bersiaran Tv al-Hijrah. Nie isteri aku punya pasal lah. Nak tengok azan pun bukak Tv al-Hijrah. Kiranya 24 jam lah aku dan isteri menjadi penonton tegar Tv Al-Hijrah, termasuk waktu berbuka dan bersahur.

Dulunya kalau aku bukak Tv al-Hijrah nie, dah tentunya aku tengok rancangan 30 Minit Ustaz Don dan rancangan Fattabiouni, rancangan tazkirah syeikh2 arab tue. Best sebab cara mereka memahami Islam itu berbeza sangat-sangat dengan cara orang-orang Islam di Malaysia ini memahami Islam. Mereka memahami Islam dengan cara yang lebih meluas dan lebih indah.

Cara syeikh-syeikh arab ini menyampaikan dakwah, sebutan, nada, idea dan analogi yang digunakan. Subhanalah sangat-sangat indah. Sapa yang keras-keras sangat tue boleh lah layan Fattabiouni kat Tv al-Hijrah setiap kali sebelum azan berkumandang. Perkara yang disampaikan itu nampak macam simple-simple saja. Tapi pada pendapat aku, perkara ini bukan simple, tapi perkara asas.

Perkara asas seperti ini, kita perlu faham dengan jelas supaya kita sentiasa memancarkan kata-kata, perbuatan dan pemahaman yang betul di atas landasan Islam. Pemahaman asas ini penting seperti pasak kepada Iman dan Islam. Kalau analoginya seperti tapak sebuah bangunan yang tinggi. Perlu kukuh dan benar-benar kuat. Kalau tidak masakan bangunan yang tinggi itu dapat berdiri teguh.

Sebab itu pendapat aku secara peribadinya, kalau ada sesiapa yang dulunya jauh daripada Islam. Kemudian, Alhamdulillah, Allah bukak hati untuk kembali ke jalan yang benar. Perlulah berhati-hati dalam mencari jalan pulang. Takutnya ada pihak cuba mengambil kesempatan untuk memesongkan pemahaman kita yang baru-baru nak kenal Islam ini.

Ingatlah syarat Taubat ini ada 3, kata naqib usrah aku masa di UTP dulu. Pertama, insaf iaitu rasa bersalah. Kedua, ilmu menunjukkan insaf sahaja tidak cukup, mesti berusaha mencari ilmu yang betul mengenai Islam. Dan ketiga, yang paling susah ialah tidak mengulangi lagi kesalahan lalu. Dengan cukupnya 3 perkara ini, barulah Allah terima taubat kita.

Main Lompat-Lompat
Banyak aku tengok berlaku hari ini. Ramai orang-orang di Malaysia yang masa mudanya lalai, tiada beragama. Fokus kepada kerjaya. Bila dah tua-tua, dah kaya-kaya, dah senang-senang, baru nak belajar agama. Tapi tak nak pula nak belajar ke masjid atau surau sebab dulunya mungkin tak pernah jejak. Malu dan ego tue masih ada. Jadi dicarinya kelas-kelas mengaji agama yang tidak tahu asal-usul. Yang sampai-sampai sahaja sudah bincang bab-bab yang susah-susah, yang besar-besar seperti fikh (ramai orang suka bab fikh sebab nak orang nampak kita nie betul dan kita boleh tegur orang bab hukum hakam, tambahan orang Melayu kita nie sensitif sangat bab hukum).

Perkara asas pula diabaikan. Dengan sebab inilah munculnya golongan-golongan elit yang nampak alim dengan pakaian tapi pemahaman agama mereka pelik. Bergaduh pula dengan ustaz-ustaz kerana pemahaman Islam dalam perkara asas tidak kuat. Tidak adanya sifat berlapang dada, tidak menampakkan Islam itu indah seperti mana yang ditonjolkan oleh kebanyakkan syeikh-syeikh arab. Mereka tahu dimana perlu berlembut dan dimana perlu berkeras. Orang melayu kita, semua benda nak berkeras dan menampakkan Islam itu susah dan mengelirukan.

Nauzubillahi.

Moga Allah lindungi kita dan meneguhkan hati kita daripada berbolak balik.

Sekarang ini juga, dah kata duk layan Tv al-Hijrah jadi semua lagu-lagu arab, lagu tema rancangan di Tv al-Hijrah tue bermain-main di bibir. Sedap pulak lagu-lagu arab tue. Isteri aku apa lagi, dia suruh aku download semua lagu-lagu tue. Mengidam lagu arab pulak agaknya.

Sekian.

No comments: