Saturday, June 9, 2012

Kopiah III

Assalamualaikum,

Aku ke pasar malam. tidak berkopiah. sekadar t-shirt dan seluar tracksuit. sekadar membeli murtabak ayam. sekadar membeli rojak pasembor. sekadar mencari inspirasi tulisan baru. sekadar menjenguk tabung kutipan rumah anak-anak yatim. sekadar berfikir tentang bangsaku dan apa nasib mereka esok.

Namun apa yang aku ingin kisahkan bukan sekadar kadar-kadar.

Aku masih dalam perjalanan menghabiskan "Beduk di Ketuk". Karya Ust Mohd Pahrol Mohd Juoi. karyanya luas. tulisannya benar. maksudnya sampai ke hati.

Aku lihat di pasar malam ini. betapa ramainya orang yang masih di takuk lama Iman mereka.

berapa ramai penjual-penjual CD cetak rompak biarpun ia CD ceramah agama dan lagu lagu nasyid.

berapa ramai lagi akak-akak dan makcik-makcik yang sekadar mengenakan tudung sebagai lesen besar syarat mereka menutup aurat.

berapa ramai jugak pengunjung-pengunjung bertudung tetapi berlengan pendek, bertudung tapi baju dan seluarnya ketat, bertudung tetapi nampak lehernya.

Adakah masih belum sampai Islam ke pintu rumah mereka? Atau mereka yang menutup pintu dengan sengaja supaya Islam tidak dapat masuk ke rumah mereka?

Sedangkan K-POP dapat tembusi otak-otak mereka biarpun ke hulu mereka tinggal, ke hilir apatah lagi. Kenapa tiada ruang untuk agama sendiri?

Atau mereka sebenarnya sudah merasa cukup, atau sudahlah sekadar bersederhana, atau penilaian yg paling baik adalah mereka sebenarnya tiada ilmu.

Tanggungjawab siapa semua ini?

Ustaz?

Tepuk kepala tanya otak.

No comments: