Monday, February 10, 2014

Manfa'at

assalamualaikum

Blog aku nie tak takdalah femes sangat, tapi boleh la ada orang yang duk baca jugak tue kira ok la kan. Namun kadang aku jeles la jugak dengan blog yang perghh beribu followers. Namun aku tau ada cara senang nk dapat ramai followers untuk blogger se amatur aku nie. Namun aku tak prefer cara tersebut.

Aku prefer blog seperti seorang bekas lecturer aku. Blog simple. Tulisan bersahaja. Orangnya biasa-biasa. Tapi mesejnya berat. Blog untuk orang berfikir dan orang malas berfikir.

Nak aku jadi macam tue. Sekadar tulisan, apalah sangat. Namun tulisan yang beri manfa'at. Ramai orang tulis tentang agama. Aku support orang-orang macam nie, Bagus. Tulis tentang agama perlu tepat, tidak boleh ada keraguan melainkan perkara yang furuq.

Walaupun ada sesetengah penulisan blog tentang agama boleh memeningkan kepala orang baca. Aku rasa tak mengapalah. Sebab blog kan ada banyak alternatif. Jika jenis penulisan itu bukan tahap kita. Bacalah blog lain. Macam Tv. Kalau tak minat bola sepak, tak perlu tengok channel bola sepak. Moga-moga ada manfa'at untuk orang yang membaca. InsyaAllah.

Aku pula? Aku prefer menulis pemerhatian. Aku suka perhati. Bukan perhati apa. Perhati kelakarnya manusia atas muka bumi ini. Macam-macam perangai. Macam-macam jenis. Kadang-kadang ada benda yang kita rasa malu nak buat. Tapi manusia lain tak malu nak buat benda tue. Dia pulak malu nak buat benda yang kita buat. Hahahaha.

Apa benda aku tulis malu-malu nie. Maksud aku. Ada sesuatu yang menjadi kebiasaan orang lain tapi kepelikkan untuk kita. Dan kepelikkan yang diulang-ulang tiba-tiba menjadi kebiasaan bagi semua orang. Macam fesyen. At first, dia pelik, namun selepas itu, tiba-tiba ia diterima dah jadi budaya pulak. Macam guru rotan murid. Dulu bila guru rotan murid, ia jadi kebiasaan. Namun mungkin suatu kepelikkan di masa kini.

Ke laut dah nie rasanya. Apa pun, aku just nak bagitau. Kita mampu tulis. Kita mampu cakap. Kita mampu beri contoh. Namun apakah ia bermanfa'at kepada orang? Persoalan yang lebih tinggi bukan berapa ramai follow blog kita. Berapa ramai like status, berapa ramai comment status FB kita.Tapi berapa ramai dapat manfa'at daripadanya.

Sekian.

No comments: