Friday, February 28, 2014

Konflik Identiti Fizikal

Assalamualaikum

Tajuk kali nie macam untuk orang-orang highly educated sangat ja. Tapi jangan risau, actually apa yang aku nak tulis nie takdalah complicated macam nama saintifik jenis pokok paku pakis yang hidup di kawasan hutan hujan khatulistiwa.

Teringat dulu masa zaman-zaman sekolah menengah. Kalau pak-pak ustaz muda nie (refer kepada pelajar lelaki, maklumlah sekolah ugama) nak point ustazah-ustazah muda (refer kepada pelajar perempuan, maklumlah sekolah ugama) yang tak berapa ustazah sangat dekat sekolah. Aurat adalah point utama. Topik aurat nie boleh membangkit kemarahan dikalangan pelajar perempuan.

Kalau kiranya mereka, pelajar perempuan tidak cukup sabar. Boleh mogok di sekolah agaknya. Kalau disekolah aku dulu, warden spesifikasikan topik aurat adalah topik sensitif dan tidak boleh dijadikan topik untuk slot tazkirah pelajar.

Sehinggalah aku turut menjejak kaki di universiti. Aurat masih lagi jadi topik jagoan-jagoan ajk masjid yang "baru nak up". Gaya penulisan macam tak puas hati. Ada nampak-nampak macam tak setuju ja. Apa cerita nie pak lebai?

Aku bukan tidak bersetuju. Cuma betul kata orang usia mematangkan fikiran. Kadang-kadang kita terlalu fokus kepada satu-satu benda sedangkan kita lalai dalam aspek yang lain. Akhirnya kejayaan kita dalam sesuatu aspek akhirnya dilihat kegagalan didikan secara keseluruhan. Apa yang hang merepek nie pak lebai?

Contoh mudah. Kalau bab aurat lah! heh heh heh. Perempuan yang pakai tudung, tapi pakai baju tshirt lengan pendek, ketat dan sendat. Apa korang panggil? Baby-T? Yela kot nama dia tue, aku hentam saja. Memang didikan memakai tudung itu berjaya, namun secara keseluruhan pemahaman bab aurat dilihat gagal lah. Sama juga dengan orang yang sembahyang Zohor, Asar, Maghrib dan Isyak di masjid lagi, tapi subuhnya skipped. Overall, masih gagal. Faham?

Orang beginilah aku kategorikan sebagai orang yang mengalami konflik identiti. Kalau yang perempuan yang bertudung, bajunya, seluarnya tak cukup kain pulak. Kalau yang lelaki berkopiah, beserban, berjubah, tapi pengotor lah pulak. Benda-benda macam nie, tidak lah mencerminkan Islam yang sebenarnya.

Mana ada orang sempurna pak lebai?

Pada aku "tak sempurna" bukan lagi alasan yang relevan pada zaman ini. Ia juga bukan alasan untuk kita terus berada di takuk yang lama. Kalau orang lain boleh buat, kenapa kita tidak boleh?

Manusia ini macam-macam ragam. Aku pernah dicerminkan kadang-kadang perempuan yang free hair itu lebih baik hatinya daripada perempuan yang bertudung litup. Even aku pernah kenal perempuan seumpama itu. Aku mohon dia diberikan hidayah Allah untuk tampil menutup aurat. Perempuan bertudung tak perlu nak emo dengan ayat aku part ini. Ini adalah cabaran kepada perempuan bertudung untuk lebih ikhlas dan jujur menampilkan imej Islam itu sendiri.

Sanggupkah anda menyahut cabaran ini?

Sekian.

No comments: