Wednesday, February 5, 2014

Tips Bersembang Dengan Bapa Mertua

Assalamualaikum.

Dah ramai kawan-kawan yang sedang bersiap menanti hari-hari bahagia. Dalam kebahagiaan yang seringkali senyum sorang-sorang depan PC. Aku belum lagi. Lambat lagi nak senyum sorang-sorang macam tue. Dalam senyum-senyum tue, ada juga yang berkerut dahi memikir macam mana atau bahasa orang-orang sekarang guane nak bersembang dengan bakal bapa mertua.

Parah juga masalah nak cari idea untuk bersembang nie. Lebih berat daripada masalah nak cari rumah sewa selepas bernikah. Rumah sewa takda hal kot, boleh cari online. Tapi nak menambat hati bapa mertua nie takda online tak boleh pulak nak google.

Demi seorang kawan yang memikirkan masalah sedemikian rupa. Aku dengan rela hati dah secara amaturnya menulis tip-tip idea buat modal bersembang dengan bakal bapa mertua nanti. Namun, apa yang aku tulis ini hanya sekadar teori sahaja. Boleh cuba, biarpun akan ada sebahagiannya yang tidak praktikal untuk kes-kes terpencil.

1. Cubaan bertanya tentang kerjayanya
Inilah adalah basic perbualan. Memang manusia biasanya suka bercerita tentang apa yang dia dah tahu. Sebab kalau dia tak tahu. Dah dia kena pikir pulak. Susah! kita manusia tak suka susah-susah nie. Bagi yang senang-senang saja. So tanyakan apa-apa tentang kerja si bapa mertua.

Kalau takda idea jugak. Buatlah research dulu awal-awal. Adakah kes-kes atau isu semasa yang berkaitan dengan kerjayanya. Kalau tidak pun carilah apa-apa yang kritikal tentang kerjanya. Macam cabaran yang dilalui dalam bentuk pengalaman dsb.

2. Cubaan bertanya tentang keluarganya
Ada setengah orang, boleh berbual dan bercerita panjang tentang ahli keluarganya. Jika anda sebagai menantu baru mungkin si bapa mertua akan lebih selesa untuk menceritakan salah silah keluarganya. Tentang bapa atau ibu saudara. Kerjaya atau dimana mereka menetap. Namun jika hanya sebagai tunang atau teman lelaki, mungkin tidak sesuai nak tanya time macam nie. Sabor ye!

Jika tidak tentang keluarga besar. Boleh juga tanya tentang anak-anaknya yang lain. Si abang, kakak atau adik kerja dan menetap di mana. Bila selalu keluarga berkumpul. Balik raya di kampung mana. Namun jangan pergi jauh sangat. Mungkin si bakal bapa mertua tidak selesa jika anda belum sah sebagai menantunya.

3. Cubaan topik-topik terbuka
Selalunya menantu akan cuba bersembang tentang topik-topik semasa di televisyen. Ini untuk menunjukkan bertapa up to date nya si menantu tadi dalam meneliti dan memberi pendapat. Namun awas jika bicara topik yang panas-panas.

Elakkan bercakap tentang politik. Elakkan juga tunjukkan kecenderungan politik anda. Lebih selamat memberi pendapat secara 50-50 dan kesimpulan yang ringan dihujung perbicaraan. Bahaya. Dan mungkin si bapa mertua anda akan tunjukkan sedikit kecenderungan beliau dalam politik. Berhati-hati. Orang lama nie bijak. Kadang-kadang nak test menantu dia saja. Relax! jangan naik semangat tetiba. Buat malu saja.

4. Cubaan cari perbezaan yang kecil dalam persamaan pandangan
Untuk topik-topik terbuka lebih baik sembang tentang perkara yang dipersetujui daripada benda yang banyak khilaf. Bahaya. Jangan duk tunjuk pandai. Nanti terjerat diri sendiri. Mesti menunjukkan flexibility diri anda. Cuba lebih mendengar daripada memberi pendapat.

Kalau ada pendapat yang berbeza jangan disimpan, keluarkan secara berhikmah. Agar si bapa mertua nampak keterampilan si menantunya ini. Selalu gunakan "saya fikir" atau "saya rasa". Elakkan letak sebarang penegasan.

5. Jangan over confident
Kadang-kadang ada menantu yang ter over confident sebab jawatan atau pangkat atau perbezaan kerjayanya. Sebab tidak ada apa yang dapat menantu banggakan kepada si bapa mertua melainkan kerjayanya. So jangan cerita tentang kerjaya anda jika tidak ditanya. Biarpun bertapa istimewanya kerjaya anda.

Bapa mertua anda sudah lama kerja. Cukuplah sekadar sedikit info, atau pembetulan yang orang lain selalu salah tanggapan. So nanti boleh la dia cerita dekat kawan-kawanya dengan dialog "Menantu saya yang kerja di...bla..bla..bla..dia cakap..bla..bla..bla.."

6. Banyakkan membaca
Dengan membaca, anda akan meluaskan pandangan dan banyak idea dapat dicuri untuk dituturkan. Si menantu dah tahu bahawa si bapa mertua dah lama makan garam dulu. Dah banyak pengalaman dalam hidup. Takut-takut kata si menantu tidak matang.

So daripada buku-buku yang sesuai. Kita boleh belajar menghargai pandangan orang lain. Dan melihat sesuatu daripada sudut berbeza.

7. Mencapai persetujuan di akhir perbualan
Kiranya anda tidak berpuas hati dengan pandangan si bapa mertua. Carikan topik yang akhirnya anda dan dia boleh sependapat dan bersetuju dengan masing-masing. Kata mat saleh "Save the best for the last".

Esok-esoknya suruh isteri anda tanya ibu mertua apa pandangan si bapa mertua terhadap anda. Sebab bapa mertua mesti cerita tentang anda dekat isterinya (ibu mertua anda). Dan si ibu mertua akan ceritakan kepada anak perempuannya. Jika tidak dicerita, suruh isteri anda tanya-tanyakan. Heh Heh Heh.

Sampai sini saja kot. Nanti kalau ada, aku sambung lagi. Kepada kawan-kawan yang nak menambat hati mertua. Selamat berjaya.

Sekian.

No comments: