Saturday, March 29, 2014

Bahagia Dengan Memberi

Assalamualaikum

Alhamdulillah, seminggu yang lepas aku menerima sedikit daripada rezeki Allah. Alhamdulillah. Semua orang yang dapat rasa gembira. Ada yang simpan untuk preparation kahwin. Ada yang buat beli barang. Ada yang belanja keluarga. Ada yang belikan hadiah untuk ahli keluarga. Ada yang melancong ke luar negara dan aku dengan plan aku tersendiri.

Mak pernah cakap, dalam duit gaji yang kita dapat tue, bukan semua hak kita. Ada hak orang lain jugak. Dan dalam siri-siri kuliah juga. Ustaz-ustaz ada bercakap, duit dan harta yang ada di dunia ini bukan lagi milik kita. Yang menjadi milik kita sepenuhnya adalah duit yang kita sedekah/wakaf untuk berbuat kebaikkan.

Contohnya kadang-kadang kita rasa kedekut nak memberi di tabung masjid. Kita rasa RM50 tue besar sangat. Kita boleh beli macam-macam lagi barang kegunaan kita. Tengok-tengok keluar masjid, tayar motor pecah. Tengok duit tadi bukan milik kita. Milik cina pomen motor juga.

**pomen merujuk kepada mekanik dalam loghat orang utara.

Dalam kisah Sahabat, Salman al-Farisi, Saidina Ali R.A dan buah delima menunjukkan bertapa yakinnya orang Islam dahulu kepada Allah. Bila kita bagi 1 dengan ikhlas maka Allah akan balas 10. Dan pada hari ini, ramai orang tidak yakin lagi dengan Allah. Maka mereka menjadi materialistik dan kedekut untuk memberi.

Aku beri sedikit kepada mak. Mak beli handphone baru, selebihnya mak beli kain langsir, kain hiasan dan cermin untuk bilik aku nanti. Aku happy sangat tengok mak happy. Aku beri sedikit kepada abah, abah senyum simpul. Abah ambil separuh sahaja buat bayar upah orang buat rumah kami, separuh lagi diberi balik pada aku. Abah. Sampai bila-bila pun abah tetap abah.

Aku beri sedikit pada pusat tahfiz. Bantu mereka. Aku rasa mereka perlu bebas daripada pendidikan jumut negara ini. Biar mereka terjaga kerana mereka adalah harapan kita di masa depan. Moga-moga ini boleh dijadikan bekalan untuk aku berjumpa Allah kelak. Moga Allah redha.

Dan akhir sekali, aku simpan sedikit untuk aku sendiri. Yang aku beli barang-barang kamera hari ini. Selebihnya untuk masa depan aku/kami. Semoga Allah redha.

Sekian.


No comments: