Monday, March 17, 2014

Yang Maha Pemurah

Assalamualaikum

Setelah rakyat Malaysia hampir seluruhnya terkejut dan bersedih dengan musibah-musibah yang telah melanda negara tercinta. Sejak 3 hari lalu, bumi bertuah ini telah Allah turunkan hujan. Allahuakhbar. Alhamdulillah. Sepanjang hari dari pagi yang sejuk sehingga sejuk datang semula saat matahari terbenam. Lembab dan selesa.

Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah. Maha Memberi rahmat dan nikmat kepada seluruh umat manusia tanpa mengira tahap iman. Alhamdulillah. Mengigatkan sayangnya Allah kepada kita semua berbanding dengan apa yang kita buat pada hari ini. Sebak hati aku.

Kita sudahlah jatuh ditimpa tangga. Bermula dengan banjir di pantai timur semenanjung, kemudian Malaysia dilanda pula kemarau yang teruk. Panas, sampaikan hutan pun terbakar dengan sendirinya. Kemudian jerebu teruk pula datang. Kuala Lumpur kelam segala pancakar langit hilang gemerlapnya. Dan kejadian paling kontroversi serta penuh konspirasi, kehilangan pesawat MAS MH370 tanpa sebarang petunjuk.

Disaat segala kejadian berlaku, segala yang haq dan batil timbul jelas. Siapa di pihak yang betul dan siapa di pihak yang salah jelas memberitahu kedudukan mereka tanpa mereka sedar. Orang yang telah jauh dari ajaran Islam semakin jauh dan yang mengingatkan manusia kepada Allah semakin nampak benarnya. Allahurabbi. Kuasa dan pengajaran kepada daripada Allah.

Allah telah tonjolkan dengan jelas antara yang haq dan batil, supaya rakyat Malaysia tidak lagi ditipu oleh pemimpin yang mereka "sembah". Kemunculan raja bomoh, kemudian kenyataan demi kenyataan pemimpin tertinggi negara. Tindakan yang tidak diambil kepada orang pihak yang jelas salah. Nampak benar komprominya, kroni dan komplot dalam perkara yang salah tidak dapat diselindungkan lagi oleh pihak itu.

Komen-komen rakyat Malaysia di FB pula menggambar tahap iman dan ilmu rata-rata rakyat di negara ini. Astaqfirullah, tepuk dahi aku membaca. Sakit hati pun ada. Jelas perkara syirik itu, masih ramai yang sokong. Allahuakhbar.

Dalam sibuk huru hara, segala kementerian yang cuba menutup perkara yang memalukan ini. Satu lagi aib dibuka Allah. Allahuakhbar. Mati overdose dadah dalam konsert tertutup. Konsert yang entah bila diluluskan. Dalam senyap-senyap. Sepatunya membuka mata rakyat jelata. InsyaAllah.

Sedangkan manusia yang mendengar berita pun, marah. Sepatunya Allah lebih layak untuk lebih murka kepada kita semua. Namun Allah masih sayang. Allah tetap beri hujan sehingga ke hari ini. Alhamdulillah.

Rentetan kes ini, menyedarkan aku bahawa dakwah orang Islam di Malaysia masih belum cukup. Masih lemah. Masih ramai orang Islam di negara ini tidak berilmu. Masih ramai yang sombong dengan Allah. Aku kesian. Aku takut Allah tanya aku, apa yang aku buat bila aku sedar semua ini. Aku nak jawab apa?

Aku fikir.

No comments: