Sunday, March 2, 2014

Pak Lebai Tengok Wrestling

Assalamualaikum

Di KL nie rumah burung dah jadi rumah standard untuk rata-rata masyarakat sini. Orang yang duduk di rumah atas tanah pulak menjadi satu kepelikkan. Kerana apa? bukan kerana dia nyanyian yassin, tapi kerana mereka mampu. Alhamdulillah, itu rezeki mereka. Rezeki kita siapa yang tahu.

Aku pun samalah, duduk di rumah burung. Rumah burung kelas kedua a.k.a apartment. Kalau condominium itu rumah burung kelas pertama. Rumah Flat yang beratus tingkat itu pulak, aku kategorikan rumah burung kelas ketiga atau kelas ekonomi. Rumah burung kelas kedua macam yang aku duduk nie, ok-ok sajalah. Walapun tak punya kolam renang, gym dan lain lain kemudahan. Parking disini tiada masalah. Tiada gangguan bising daripada jiran mahupun orang-orang di jalan raya. Semuanya perfect.

Al-kisah, ground floor rumah aku nie ada kedai-kedai. Kedai mamak, cybercafe, nursery jaga budak-budak, dobi, kedai fotostat dan kedai baiki motosikal. Kedai mamak nie, biasalah. Jadi tempat lepak rata-rata rakyat Malaysia. Kedai mamak bawah rumah aku nie, memang penuh kalau ada 2 rancangan. Bola sepak dan wrestling.

Kalau bola sepak, rata-rata penonton adalah dikalangan remaja dan belia. Ada yang kumpulan remaja ramai-ramai, mat motorlah terutamanya. Ada yang berkereta (bawak awek lettew). Kalau rancangan wrestling pulak, rata-rata penonton adalah orang tua. Paling ramai pemandu teksi dan pak lebai baru balik dari masjid agaknya. Ish ish ish!

Dulu-dulu masa tahun 2002 dan 2003, masa aku masih di bangku sekolah. Kami semua kalau nak tengok wrestling, abang-abang senior akan cakap "wei buang dulu kopiah tue". Arahan tersebut akan kami junior-junior dengar bila jejak saja kaki dalam bilik tv. Selalunya masa rancangan wrestling, mega movie (cerita mat saleh, biasalah!), drama mexico dan drama thailand (lepas solat jumaat, sama dengan cerita mat saleh jugak) dan filem hindustan setiap hari sabtu pukul 2 petang di tv3.

Motifnya disini. kalau nak tengok rancangan-rancangan macam tue, kalau boleh jangan sampai orang salah faham dengan Islam. Korang boleh hina diri aku, tapi jangan hina agama aku. Macam tuelah lebih kurang pengajaran dia dekat sini. Namun ia berlaku sebaliknya di dunia realiti. Yang pakai kopiah, yang pakai tudung tue lah yang over. Yang pakai kopiah parking bersepah, yang pakai tudung pakai baju kurung, dah chot chet chot chet macam burung.

Aku tulis ini sebagai nasihat kepada diri aku sendiri dan semua yang membaca. Sebab aku rasa penting untuk setiap manusia sedar akan pentingnya dan berat amanah yang dibawa bila mengenakan pakaian pakaian yang mencerminkan agama.

Ini baru bab adab-adab yang kita nampak zahirnya. Belum lagi termasuk bahasa-bahasa di FB dan laman-laman sosial yang lain. Kalau bab FB dan laman sosial nie, malas nk cerita sebab so sial.

Sekian.

No comments: