Friday, January 24, 2014

Keliru

Assalamualaikum

Banyak sangat kekeliruan berlaku di kalangan masyarakat Malaysia kini. Bahkan kekeliruan demi kekeliruan berlaku. Keliru dalam pemahaman hidup, keliru akidah, keliru, keliru dan keliru. Dari mana datangnya kekeliruan ini?

Puncanya orang Malaysia terutamanya bangsa aku sendiri, orang Melayu. Malas, hidup papa asalkan bergaya, sapa makan garam dulu, taksub. Tengok sajalah berapa ramai peminta sedekah yang datang jual tisu sebungkus RM1 masa kita tengah lunch, berapa ramai budak sekolah tahfiz datang mohon derma untuk sekolah mereka, tidak kurang juga pak lebai putih yang duduk tersenyum menunggu di belakang kotak atau bakul sumbangan, juga untuk sekolah tahfiz. Sampai bila orang Malaysia nak biarkan perkara ini terjadi.

Umat Islam terutamannya tidak boleh lagi di takuk lama. Hanya nak mendirikan masjid tapi tidak mengimarahkannya. Teringat lagi masa di zaman sekolah, ramai orang kaya beli tanah buat masjid. Buat masjid memanglah mudah. Sekali keluar duit selambak. Lepas tue, sapa nak bayar bil air, bil elektrik dan yang penting sekali sapa yang nak solat disitu. Dah kalau orang yang buat masjid tue hanya pandai buat masjid sedangkan dia sendiri di Kuala Lumpur sibuk dengan hal dunia sampai tak sempat singgah masjid.

Media antara golongan yang paling keliru bahkan mengelirukan orang. Berapa banyak berita, maklumat dan info salah disiarkan. Info dan maklumat yang sekadar dengar-dengar sahaja pun dijadikan topik panas sehingga membangkitkan kemarahan dan pertelingkahan dikalangan masyarakat. Tidak cukup dengan ustaz dan tuan guru, kini kenyataan mufti pula dijadikan bahan modal jual cerita. Habis keliru orang ramai.

Orang-orang muda negara ini semua keliru. Keliru dengan duit gaji yang sikit nak beli apa. Ada yang beli meggi untuk makan malam, tetapi beli Honda, Toyota, "tak mau kalah" kata mereka. Ada pulak gaji sedikit buat pakai gemerlap-gemerlap, telefon boleh buat call dalam air walaupun sekadar call, message, WhatsApp, FB, Twitter. Keliru lagi. keliru nak beli apa dengan duit yang sedikit.

Orang tua pulak keliru dengan pegangan, dan ego, keliru dengan cakap sapa yang betul sebenarnya? Cakap ustaz, ahli politik atau ustaz yang join parti politik? Bila ada pertelingkahan dalam perkara furuq, yang ustaznya berlapang dada. Yang ahli politiknya minum kopi semeja. Orang-orang tua nie pulak berdemo, huru hara, berterlingkah, kenduri tak sampai, jauh sekali lah nak tegur sapa.

Kanak-kanak dan remaja pun terkeliru dengan apa yang mereka tengok. Si ayah rasanya tegas bab kalimah Allah, tapi surau setahun sekali sampai agaknya, rumah berkabus asap rokok Winston. Abang dan kakak pulak tak lepas-lepas telefon dari tangan. Makan, tidur, mandi pun agaknya dengan telefon tue. Bab jemaah kat surau boleh lah join ayah. Si emak pun sibuk kerja siang malam macam ayah juga. Hujung minggu dengan kawan-kawan pulak, shopping release stress katanya. Masa dengan keluarga sekadar selisih bahu dalam rumah. Kalau nak minta perhatian mereka, kena marah pula. Diberinya duit untuk beli Tablet sebagai ganti.

Keliru.

Sekian.

No comments: