Wednesday, November 17, 2010

pengorbanan dikala aidiladha


selamat hari raya aidiladha kepada semua yang membaca. maaf zahir dan batin tulus dari hati dengan harapan yang tinggi, segala kesalahan dalam segala perkara yang pernah berlaku sepanjang perkenalan dimaafi dan dihalalkan segalanya. insyaAllah....(aishhh sejak bila post ada muqaddimah nie)

ok arinie ari raya, seperti yg dunia telah tau penulis xdpt balik beraya tahun nie. but beraya dgn kawan2 khususnya, adalah satu pengalaman yg baru dan smtg yg agak sempoi untuk diceritakan hehehe...ok mcm biasa pagi raya bangun, mandilah sunat hari raya dengan segala tata tertibnya. namun sunat makan sedikit (afdhal dgn kurma) sebelum ke masjid tak dapt dtunaikan kerna tidak ada apa2 untuk dijamah nie yg sedih nie. tp xpe, pengalaman mcm nie wat penulis terkenang walaupun xda makanan untuk dijamah, namun masih ada baju melayu yg agak cantik la untuk dipakai, perfume dan sbgnya. berbanding insan2 lain yg hny mendambakan nikmat2 sebegini.

dah siap, apa ag..fon dipegang untuk telefon insan yg menyayangi dan disayangi (tradisi keluarga penulis, memohon maaf dan ampun kpd insan2 yg dekat di hati dahulu sbelum ke masjid) terutama si ibu yg berada dirumah dan "...". sampai di masjid utp, agak ramai jgk student yg xbalik rupanya. so masuk jela ke masjid. satu lagi sunat yg digalakkan untuk iaitu mengambil jalan yang jauh ke masjid. tp xpela dah peg ngn keta, ikut pilot je la.

khutbah aidiladha, kisah agung Sayyiditina Hajar iaitu ibu kepada Nabi Allah Ismail, yg ditinggalkan oleh suami tercinta Nabi Allah Ibrahim, di tengah padang pasir gersang dan panas tanpa sebatang pun pohon pun yg menyuburi kawasan tersebut atas perintah Allah.

"Ya Tuhan, sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah Engkau (Baitullah) yang di hormati, ya Tuhan (yang demikian itu) agar mereka melaksanakan solat, maka jadikanlah hati sebagian manusia cenderung kepada mereka dan berilah mereka rezeki dari buah-buahan mudah-mudahan mereka bersyukur"
(Ibrahim : 37)

Atas dasar keimanan mentaati perintahNya, kawasan kering tidak berpenghuni itu menjadi kawasan yang subur, muncul mata air yang tak pernah kering dan menjadi tempat agung lahirnyanya Islam yg kemudiannya subur di madinah dan berkembang ke sluruh pelosok dunia.

dah lepas solat raya, misi mencari makanan bermula. ku pikir mapley yg dibuka diwaktu hari raya aidilfitri itu beroperasi 365 hari setahun. jangkaan kami meleset. semua kedai tutup, sedih giler. xda makanan di pagi raya. taman maju dan bandar U pun sama. xda kedai yg buka wehh..last2 ke tasik Utp jgk untuk sesi foto dulu (gambar di atas) yg mesti menjadi kewajipan di hari raya nie. N last choice sambut raya ialah makan di cafe Pak Ali. langsung xfeel raya. hurm xpela kira alhamdulillah la tue pak ali bukak dia punya kedai. kalo x kebulur ktorg.

then tamatlah raya aidiladha ktorg yg mmg sederhana. then balik bilik, wat keja masing2 depan laptop mcm biasa. anyway sekali lagi dr penulis, selamat hari raya aidiladha maaf zahir dan batin.

6 comments:

impostor said...

tak de ketupat ke lemang ke kat utp tu? hahaa. sedih gile raye kat sane.. huuu.. pengalaman hidup tu.. raya qurban je pon.. relax sudah walopon raye qurban lagi penuh erti dr raya aidulfitri...

inspirasi arjuna said...

urm tue la masalahnya,pg raya mkn nasi goreng ngn telur goreng ganti ketupat lemang...nk wat macam mana..xpelah...insyaAllah kami semua dpt sesuatu yg sngt bernilai...

impostor said...

takde orang jual kat sane ketupat or lemang ke? kesian gile.. tepi2 jln takde yang jual ke? sedih2... mksud ko yang bernilai tu, pasni korang gie intern la.. hahaa.. keje oh keje... lepak kat kl.. mssyuukk.. tmbh2 kat bb..

inspirasi arjuna said...

xda la, hari nie org sibuk wat korban..mamak pun tutup...esok ada la org jual kowt..

salah ktorg jgk xg beli awal2...
xda la just ktorg dpt ase la camne agaknya org yg braya tnpa ktupat n lemang...

haaaahhh...xda la lepak bb...xda kejanya..ak da plan la smtg yg nk diwat time free msa intern nie..

impostor said...

melancong la.. kate da dpt gaji kan?
hehe.. la ko intern kat kl, pastu tak lepak kat bb, mmg rugi beso la.. hahaha... nape korang tak beli lemang segera je.. pastu rebus takde la tak dpt mkn.. huu

inspirasi arjuna said...

hurm tgk la camner....ingt bnyak k gaji..elaun je kowt..insyaAllah, ada masa jenguk2 jgk la sana..but in terms of lepak, thats not my world kowt..hahaha...

lemang segera, xpelah...lgpun ptg smlm ktorg dah masak daging korban n makan ramai2....kira ok la tue kn...