Sunday, November 21, 2010

qusyei : apa punya soalan daaa....

4 orang lelaki sedang study introduction to management. sume khusyuk giler sebab ptg esoknye lah papernyer. acap duduk di kerusi meghadap ke cafe pak kasim, zul mengadap laptop yg sering bertukar2 lecture note n facebook di skrinnya (skrin laptop rosak kowt). qusyei sedang duduk di katil acap dgn gaya "stndard cangkung qusyei". manakala oil plak berbaring kt katil zul sambil mengadap ke dinding, apa ntah sedang difikirkannya.

zul : syei, kalo ko diberi pilihan untuk selamatkan isteri k anak masa isteri opreation, ko nk pilih sapa?
queyei : huhhh???
oil : isteriiii...
qusyei : btol gak, isteri leyh mengandung ag.
zul : lepas operation isteri ko xleyh mengandung dah sebab rahim dia problem.
oil : isteriiii...
qusyei : urmm....
zul : isteri jugak?
oil : isteriiii...
qusyei : apa punya soalan daaa...

sapa yg nk memilih, semua org nk selamat kedua-duanya. isteri merupakan cinta dan tanggungjawab manakala anak merupakan tanda cinta antara suami dan isteri. namun bila berlaku situasi mcm nie (terutama dlm drama melayu). ada yg boleh mnerima dan ada pulak sesetengahnya, tidak dapat meredhai. lalu kisah pahit tersebut menjadi titik bermulanya kehidupan hitam bagi mereka yg tidak dapat menerima takdir ini.

teringat pula penulis kisah ini:

kehidupanku dimulai dengan kesia-siaan, mabuk-mabukan, maksiat, berbuat zalim kepada manusia, memakan riba, dan memukul manusia. ku lakukan segala kezaliman, tidak ada satu maksiat melainkan aku telah melakukannya. sungguh jahat hingga manusia tidak menghargaiku kerana kebajatanku.

Malik bin Dinar Rohimahullah menuturkan : Pada suatu hari, aku merindukan pernikahan dan memiliki anak. Maka kemudian aku menikah dan dikurniai seorang puteri yang ku beri nama Fatimah.

aku sangat mencintai Fatimah. setiap kali dia bertambah besar, bertambah pula keimanan di dalam hatiku dan semakin sedikit maksiat di dalam hatiku.

pernah suatu ketika Fatimah melihatku memegang segelas khamr, maka diapun mendekat kepadaku dan menyingkirkan gelas tersebut hingga tumpah mengenai bajuku. saat itu umurnya genap 2 tahun. Seakan-akan Allah S.W.T lah yang membuatnya melakukan hal tersebut.

Setiap kali dia bertambah besar, semakin bertambah pula keimanan di dalam hatiku. setiap kali aku mendekatkan diri kepada Allah S.W.T selangkah, maka setiap kali itu pula aku menjauhi maksiat sedikit demi sedikit. hingga usia Fatimah genap 3 tahun, saat itu Fatimah meninggal dunia.

Maka akupun berubah menjadi orang yang lebih buruk dari sebelumnya. aku tidak memiliki sikap sabar yang ada pada diri seoarang mukmin yang dapat menguatkanku diatas cubaan musibah. kembalilah aku menjadi lebih buruk dari sebelumnya. syaitan pun mempermainkanku hingga datang suatu hari, syaitan berkata kepadaku: "sesunguhnya hari ini engkau akan mabuk dengan mabuk yang belum pernah engkau lakukan sebelumnya". maka aku bertekad untuk mabuk dan meminum khamr sepanjang malam. aku minum, minum dan minum. maka aku lihat diriku telah terlempar di alam mimpi.

di alam mimpi tersebut aku telah melihat hari kiamat.

matahari telah gelap, lautan telah berubah ,menjadi api, dan bumi pun telah begoncang. manusia berkumpul pada hari kiamat. manusia dalam keadaan berkelompok-kelompok. sementara aku berada dikalangan manusia, mendengar seorang penyeru memanggil " Fulan ibn Fulan, kemari! mari menghadap al-Jabbar. aku melihat si Fulan tersebut berubah wajahnya menjadi sangat hitam kerana sangat ketakutan.

sampai aku mendengar seorang penyeru menyeru namaku: "Mari menghadap al-Jabbar!"

kemudian hilanglah seluruh manusia dari sekitarku seakan tidak ada seorang pun di padang Mahsyar. kemudian aku melihat seekor ular besar yang ganas lagi kuat merayap mengejar kearahku dengan membuka mulutnya. aku pun lari kerana sangat ketakutan. lalu aku mendapati seorang lelaki tua yang lemah. akupun berkata: "hai, selamatkanlah aku dari ular ini!". dia menjawab "wahai anakku aku lemah, aku tak mampu, akan tetapi larilah engkau kearah ini mudah-mudahan engkau akan selamat!".

akupun berlari kearah yang ditunjukkan, sementara ular tersebut berada dibelakangku. tiba-tiba aku mendapati api ada dihadapanku. akupun berkata: "apakah aku melarikan diri dari seekor ular untuk menjatuhkan diri ke dalam api?". akupun kembali berlari cepat sementara ular tersebut semakin dekat. aku kembali kepada lelaki tua yang lemah tersebut dan berkata: "demi Allah, wajib atasmu menolong dan menyelamatkanku". maka dia menangis kerana hiba dengan keadaanku seraya berkata: "aku lemah sebagaimana engkau lihat, aku tidak mampu melakukan sesuatupun, akan tetapi larilah kerah gunung tersebut mudah-mudahan engkau selamat".

akupun berlari menuju gunung tersebut sementra ular akan mematukku. kemudian aku melihat di atas gunung tersebut terdapat anak-anak kecil, dan aku mendengar semua anak anak tersebut berteriak: "wahai Fatimah tolonglah ayahmu, tolonglah ayahmu!"

selanjutnya aku mengetahui bahwa dia adalah puteriku. akupun berbahgia bahawa aku mempunyai seorang puteri yang meninggal pada usia 3 tahun yang akan menyelamatkanku dari situasi tersebut. maka diapun memegang tanganku dengan tangan kanannya dan mengusir ular dengan tangan kirinya sementara aku seperti mayat kerana sangat ketakutan. lalu dia duduk di pangkuanku sebagaimana dulu di dunia.

dia berkata kepadaku :
"wahai ayah, "belumkah datang waktunya bagi orang-orang beriman untuk tunduk hati mereka mengingati Allah."
(al-Hadid:16)

maka ku katakan: "wahai puteriku, beritahulah kepadaku tentang ular itu."
dia berkata: "itu adalah amal keburukanmu, engkau telah membesarkan dan menumbuhkannya hingga hampir memakanmu. tidakkah engkau tahu wahai ayah, bahawa amal-amal di dunia merupakan sesusuk bentuk pada hari kiamat? dan lelaki yang lemah tersebut adalah amal solehmu, engkau telah melemahkannya hingga dia menangis kerana kondisimu dan tidak mampu melakukan sesuatu untuk membantu kondisimu. seandainya engkau tidak melahirkanku, dan seandainya saja tidak mati saat masih kecil, tidak ada yang bisa memberi manfaat kepadamu."

doa Rohimullah berkata: akupun terbangun dari tidurku dan berteriak "wahai Rabbku, sudah saatnya wahai Rabbku, ya. "belumkah datang waktunya bagi orang-orang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingati Allah". lantas aku mandi dan keluar untuk solat Subuh dan segera bertaubat dan kembali kepada Allah S.W.T.

Dia Rohimullah berkata: akupun masuk ke dalm masjid dan ternyata imampun membaca ayat yang sama: "Belumkah datang waktunyabagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingati Allah."
(al-Hadid:16)

itulah kisah taubatnya Malik bin Dinar Rohimullah yang beliau kemudia menjadi salah seorang imam generasi tabi'in dan termasuk ulama' basrah. Dia dikenal selalu menangis sepanjang malam dan berkata: "ya Ilahi, hanya engakulah satu-satunya Dzat Yang Maha Mengetahui penghuni syurga dan penghuni neraka, maka manakah aku antara keduanya? ya Allah, jadikanlah aku termasuk penghuni syurga dan jangan jadikan aku termasuk penghuni neraka."

amiklah pngajaran dari kisah ini, janganlah kita bersedih atas segala keburukan yang menimpa apabila kita sedang mentaati Allah. kerana kita bukan memiliki kebaikkan yang kita lakukan. segalanya hanya pinjaman dan Allah jua lebih berhak menentukan takdir esok kita.

5 comments:

Anonymous said...

so kawin lagi 1 la kalu isteri ade prob beranak.. laki kn leh 4 isteri kalu mampu.. huu..

inspirasi arjuna said...

amboi sng ckap....xsayang bini k???
amik je la anak angkat..but perkara xjd ag..so minx simpang jauh2

Anonymous said...

syg2 sgt bini.. berbincang baik2 la dgn die.. bkn tak syg tp tu solution yang terbaek sekiranye laki tu mampu.. hehe.. dpt payung emas isteri tu nti di syurga.. hahaha..

Anonymous said...

bak kate orang win win situation.. hahaha.. sayonara

inspirasi arjuna said...

payung emas jer ko tau....pape je la..just post ak nk bgtau jgn kita bersedih atas ketentuan Ilahi kerna dia Maha Mengetahui apa yg terbaik untuk kita...