Thursday, April 14, 2011

"orang" yang salah ke "faham" yang salah?

kisah nie terjadi pada malam minggu yang lalu. ada sorg mamat tue sembang2 ngn aku..
aku agak tak brapa nk sure sama ada dia smbang ngn aku or ak yg sembang ngn dia, maklumla ak kn suka sembang..tp bukan sembang kencang..

mamat tue tidak puas hati dan sesuka hati dia kondem sorg pekerja PETRONAS di depan aku..
tidakkah dia tahu bahawasanya aku mungkin akan menjadi salah sorang dari org yg dikondemnya sesuka hati..walaupown ak belom lg mendapat status permanent.
aku mmg berhasrat akan menyertai PETRONAS pown, tidak seperti sesetengah rakan2ku yg berhasrat untuk bekerja di company yg membayar gaji yg lebih mahal..

mamat tue ckp " ada sorg bdk PETRONAS, mai company aku..msa presentation buleh buat belagak tanya nie paip nie pasai pa letak kat sini, awat xletak tempat lain..padahai baru fresh graduate ja..kami consultant kowt kami tau la keja kami..expert kowt yg bnda tue..aku xsuka btoi la..kami tau la kami client tp jgn pandang rendah kt kami mcm la kami bodoh sangat.."

aku.."hurmm ok.."

arinie ak nk bgtau kenapa bdk PETRONAS FRESH GRADUATE TUE!!! tnya..ak lebih suka nk bgtau lebih awal  yg dia sangt2 bijak bila tanya soalan tue..consultant buat keja consultant, kami as a client kami patut tnya..kami bayar kowt..nape plak xleyh tanya..ak rsa xda pown dlm contract client xleyh tnya soalan..nape consultant xsuka kami tnya?or korg xda jawapan untk soalan ktorg..nie jawapan yg agak kurang ajar.

jawapan baiknya...from our point of view, project tue adalah project kami, dan kami bkn saja berhak bahkan mesti mengetahui setiap details dan sebab setiap instrument atau machine yg dipasang. sumanya perlu justification untuk melancarkan project..setiap project kena present depan CTE (center of technical excellent) so kalo CTE tanya masak la nak jawab..xkn nk jawab "owh tue consultant yg buat...saya xtau pape"...masak laaaa kena sound ngn boss..

so disini ak nk bgtau consultant2 sekalian, kami tau anda semua expert bahkan anda mungkin lebih expert dari kami, tapi walau seexpert mana pown korg semua korg tetap salesman yg akan jual service korg...so kami perlu justification untuk setiap yg korg buat...kami bukan bayar singgit dua..puluh2 million kowt..

Sekian...

1 comment:

bdkbjpink said...

hoho.. sangat setuju ngan statement..