Sunday, April 10, 2011

saya nak berubah

"saya nak berubah awkk" kata2 itu selalu si dia dgr dari sorg gadis yg dia syg...namun kdg2 dia menjadi keliru dgn katanya yg memberi banyak alasan umpamanya "saya sedang berubah awkk, saya dalam proses..so saya mestilah masih melakukannya sbb saya belom betol2 berubah..saya xnk berubah sbb awk..saya belom sampai seru" itu alasan yg selalu dia dgr dan sudah muak telinga nk dengar..


situasi diatas seringkali berlaku dalam perhubungan. bkn sahaj dalam perhubungan tapi di dalam apa2 situasi sekalipun. nak tunggu ikhlas dtg dulu...mmg xsampai la jep ikhlas tue..kalo nk tunggu ikhlas abah xkan rotan aku kalau ak xsolat dlulu...lg hebat kalo nak ikut ikhlas Nabi xswuh rotan anak yg tak smayang sewaktu umurnya 10 tahun. boleh ke ayah ngn mak nk jawab kt Allah.. "ank saya xikhlas lg nk smayang time tue"..

sama kan situasi tersebut dgn org yg nk tunggu ikhlas baru nk pakai tudung..org yg nk tunggu ikhlas dulu baru nk berubah..mmg TIDAK lah jawapnnya..

ustaz pernah berpesan:

"KITA KENA CARI HIDAYAH BUKAN HIDAYAH CARI KITA"

so alasan yg nk tunggu ikhlas mmg xwujud...itu hnayalah alasan semata2...jd kawan2 sedarlah...kdg2 apa yg kita cakap tue sebnarnya alasan yg kita tidak sedar muncul di hati akibat nafsu yg tidak kita tambat..
dan org yg nk ubah seseorang perlulah berhikmah dalam mencorak langkah...kadang2 org sekeliling nie merencatkan org yg nk cari HIDAYAH Allah.S.W.T...

2 comments:

pengembara _cahaya said...

yang tak tahan sekali bila dia nak hidayah daripada ALLAH tapi tak pernah buat apa yang ALLAH suruh dan tinggal apa yang ALLAH larang. pastu jadikan alasan ALLAH tak turunkan hidayah pulak.

selagi kita ni buat dosa,selagi tu la ALLAH tak akan turunkan hidayah tu.

betul tak ustaz?

inspirasi arjuna said...

insan yang cemerlang lahir dari hati yang tenang jiwa yg? yg bersih

nk bg tau tips yer yer...
nk berubaahh kena pegang 1 prinsip...

" bila dtg hidayaah..terus grabb, amik pegang kuat2..buat turning point 180 degree..jgn ditangguh2 "

apa yg dikatakan hidayah tue? yer yer..
bila mana muncul rasa nak berubah..duk sorg rsa xsesdap hati rsa "aku perlu berubah"

terus grabb, pegi amik wuduk dan solat 2 rakaat tnda syukur..kemudian plan baik2 untuk terus berubah..

sekian sahaja tips untuk minggu ini..semoga kiter berjumpa lagi di lain hari..