Sunday, April 10, 2011

payah jugak...

saya seorang rakyat Malaysia. dah 2 abad saya tinggal di malaysia...dulu abah selalu paksa tgk berita kt 1 stesen tv bila jam menunjukkan puikul 8 malam. kata abah tgklah berita sejam saja, masa tuelah nk tau hal duia luar selepas 1 hari tengok hiburan semata2. demi abah saya pown tgk tv tersebut setiap 8 malam. setiap kali saya terdetik nk tgk tv pukul 8 saya akan teringatkan abah.

namun kini saya lebih rela tutup tv setiap kali jam menunjukkan jam pukul 8mlm. saya bukan penyokong mana2 parti. bahkan saya masih belum mendaftar menjadi pengundi walaupun telah layak. ini berlaku kerana saya berasa jijik untuk terlibat sama dalam arena "mereka2".

pemimpin mencipta puisi, media dipaksa rela mendeklamasi dan rakyat yang pening mendengar. kdg2 saya terasa nak lari ke Negara lain, bkn sy xsayangkan tanah air, tp saya muka dgn cakap2 politik yg tersiar di mana2 media. 1jam bermakn untuk sy mengetahui dunia luar menjadi sia2 apabila hmpir 30 mint masa tersebut dijadikan sesi menjatuhkan parti pembangkang dan mempromosi kerajaan. saya pown tidak faham. masih teluskah berita yg disampaikan media hari ini.

contoh terbaik kes video seks pemimpin parti pembangkang. sekali lagi saya tekankan saya bukan penyokong mana2 parti. cuma nk sampaikan dari pemikiran logik akal, logiknya pihak yang menuduh lah yg membuktikan si tertuduh bersalah. tetapi isu saya menjadi pelik apabila, setelah video tersebut tersebar pihak media berpusu2 menyerbu Dato' Seri Anuar mencungkil bukti. kenapa pula si tertuduh yg kena bersusah payah membuktikan dia tidak bersalah. korg tak ase pelik k?

mengikut Islam, andai anda menuduh seseorang melakukan zina. bagaimana caranya? anda mesti datang dgn 4 saksi atau bukti2 yang dapat diiktiraf ketulusannya. nampak? the guideline is there already. penulis malas la nk cakap hal nie. nnt bleyh wat gaduh ngn member jer.

kepada media dan pemimpin Malaysia kini dan masa depan. tolonglah fikirkan tentang rakyat. saya malu nak baca surat khabar sekarang, saya menyampah nak tgk berita di tv skunk, saya muak dgr cakap2 pemimpin skunk...saya menyeru kepada mereka yang suka pergi ceramah politik baik anda peg belajar agama kt pondok2 tak pun peg dgr tazkirah menuntut ilmu akhirat. dah tue uztaz2 plak kalo bg ceramah jgn la ceramah politik plak...hak bkn ustaz tunjuk contoh tak baik...hak ustaz plak jgn duk buat tunjuk contoh xbaik jgk. tegur mana yg salah xpa..tp jgn mengutuk sedap mulut plak guna speaker surau. da la org nk p surau skunk nie payah..bila xda org p surau ustaz jgk kalut...

hummm, payah jgk....

1 comment:

Anonymous said...

tunggu generasi akan datang pulak mentakbir..kalu sama jugak...tukar je la warganegara....(monolong utk diri sendiri)