Saturday, December 21, 2013

Kawan Saya Berpesan Pada Hati

Assalamualaikum.

Bila kita sedang marah, jangan pendam sorang-sorang. Takut nanti kita lagi-lagi marah atau kita akan frust sorang-sorang. Marah dan sakit hati adalah benda yang paling tak disukai oleh manusia. Namun bukan senang kita nak tau apa yang kita sebut apa yang kita buat boleh buat orang marah atau tidak. Perasaan seseorang adalah sangat subjektif.

Orang cakap, ada orang biasa-biasa, ada orang sensitif dan ada orang yang langsung takda perasaan. Salah tue, sebenarnya semua orang rasa marah, cuma setakat mana dia boleh kumpul perasaan marah tue daripada ditonjolkan dalam bentuk fizikal (mimik muka atau perbuatan). Analoginya, hati kita nie macam ada bakul untuk kumpul perasaan marah. Orang yang sensitif tue bakul dia kecik, orang yang kita cakap takda perasaan tue bakul marah dia besar.

Bakul kecil walaupun banyak kali buang(cepat penuh), tapi kuantiti dia kecil setiap kali buang perasaan marah, kalau bakul besar lambat nak penuh tapi sekali buang, banyak. Sebab tue kita tengok orang yang jarang-jarang marah, yang kononnya takda perasaan pada mata kita tue, sekali dia marah abes semua kena lambung. Ada orang sampai tahap hilang kawalan diri. Semuanya sebab lama sangat dan banyak sangat simpan.

Secara peribadi, aku kalau ada perasaan marah, ada orang yang akan aku call, jumpa dan aku cerita. Bukan nak lepaskan kemarahan. Salah tanggapan tue, sebenarnya sekadar nal cerita untuk hilangkan beban. Tak perlu komen balas, tak perlu cadangan bernas. Yang perlu hanya seseorang untuk mendengar. Namun orang yang nak mendengar ini pula perlulah orang tertentu, bukan main cerita ja kat semua orang. Kalau boleh kawan yang kenal lama tapi duduk jauh. Sebabnya kita tak perlu dia faham, cuma sekadar dengar.

Ada sekali, tak lama dulu, aku tengah marah la nie. Aku call lah kawan aku nie, kita bagi nama "L" lah. Dan korang xpayah nak teka nama dia, sebab L bukan huruf mula nama dia. Aku just random picked. aku ceritalah dekat L nie apa yang aku tak puas hati. Tapi L akan selalu cakap, "apa? marah macam tak marah pun, boleh gelak-gelak pulak."

Yelah, macam aku cerita masa mula-mula tadi, aku bukan nak lepaskan kemarahan cuma nak ringankan beban. Buat apa aku nak marah dekat L, sebab dia takda kena mengena dengan cerita marah aku nie. Cerita maca biasalah, apa yang kelakar, kita gelak je. Takda masalah.

Namun sempat jugak L selitkan 1 cerita. Kita nie kalau marah-marah, boleh, tak da masalah, tapi jangan sampai dah hilang perasaan nak hargai, lupa habes semua kebaikkan lalu yang orang tue buat dekat kita sebab satu kelemahan yang ada dekat dia. Kelemahan yang buat kita marah.

Diceritakan sebuah nasihat daripada kawannya kepada aku. Ayah kepada kawan kepada L selalu pesan dekat kawan dia tue. Nafsu manusia nie memanglah tak pernah puas dengan apa yang kita dapat. Kita akan exicted, suka, sayang benda-benda yang belum lagi jadi milik kita. Bila dah dapat kita mula pikir kali kedua tentang benda tue. Reevaluation bermula, hati kita mula nak berubah. Jaga-jaga, tue ujian Allah.

Contoh macam kita nak sangat beli 1 jenis smartphone, sebelum beli kita dah research semua kelebihan dan kekurangan. Even kita dah tanya semua kawan yang pernah guna phone tue. Lebih lagi, kita dah pernah try pegang-pegang, guna phone tue yang kawan kita punya. Then kita decide nak beli. Lepas beli mulalah, sikit kekurangan macam lagging, slow dan lain-lain akan buat kita berubah hati walhal kita dah expect daripada review kawan-kawan dan internet. Rasa sesal tue datang. Ujian lah tue. Kalau kita lepas daripada fasa sesalan tue, insyaAllah kita akan okay.

Sama juga macam orang bertunang. Lepas bertunang tue, sikit-sikit yang terkurang dengan pasangan buat kita berfikir kali kedua. Kadang-kadang ujian lebih getir, macam sebelum bertunang takda pulak orang datang mengorat, tanya-tanya kot-kot single lagi. Elok dah bertunang, ramai pulak yang datang duk tanya. nak datang meminang apa bagai. Tue ujian jugak ujian Allah.

Lebih dahsyat perasaan dan ujian macam nie datang jugak kepada orang yang baru lepas kahwin. Sebelum kahwin bukan tak kenal, even tak kenal pun takda masalah. Jodoh adalah aturan Allah, ujian Allah lah tue untuk tengok sejauh mana kita beryukur dan percaya pada takdir Allah. Mata manusia takkan dapat tahu apa yang terbaik untuk diri manusia itu sendiri sebab manusia lebih cenderung untuk menilai daripada luaran.

Kawan saya pesan lagi, banyakkan sabar bila perasaan macam nie datang. Itu semua bisikan-bisikan syaitan yang datang. Rasa was-was dan tak pasti. Allah tak suka. Banyakkan berdoa dan yakin dengan apa yang dah datang.

Dan kalau-kalau kita sendiri yang buatkan pasangan kita terfikir macam tue, cepat-cepatlah pujuk, bantu dia untuk keluar daripada perasaan macam tue.  Buat dia kembali yakin dengan keputusan dia, dia tak minta lebih. Dia sekadar perlu sokongan untuk keputusan dia. Apa guna kita sebagai orang yang ingin berkongsi susah dan senang, tak dapat nak handle benda-benda macam nie. Renung-renungkan.

Sekian.

No comments: