Thursday, December 26, 2013

Tidak Asing Lagi

Assalamualaikum

Tengah hari tadi, aku turun ke Suria KLCC tue. Jalan ke mesin ATM. Nak transfer duit, bayar hutang credit card yang bertimbun. Minyak, topup dan barang-barang persediaan nanti. Singgah jugak deposit duit ke Maybank, order barang online. Cerita macam banyak je aku shopping kan? Takdalah nie barang-barang keperluan dan dah sampai masa nak beli.

Cukuplah tue muqaddimah sikit-sikit. Kalau panjang-panjang nanti menyampah pulak orang baca. Dah la muqaddimah selalu topik lain, isi pulak topik lain.

Sepanjang aku berjalan lintas centre court KLCC tadi, aku nampak lah suasana yang sama macam hujung tahun lepas. Dekat centre court tue adalah stage besar gedabak untuk sambutan hari krimas. Adalah santa claus duduk dekat atas stage tue melayan budak-budak yang excited sangat nak amik gambar dengan dia. Hurmh kalau santa claus tue hensem takpalah jugak.

Apa yang lebih menarik perhatian aku adalah orang yang lalu lalang di kawasan centre court tue. Semua pakat bawak keluar phone, ambil gambar dan record video. Yang guna DSLR pun ada. Perghh bersungguh. Meriah la orang penuh bersesak-sesak depan stage tue. Sampaikan aku terpaksa mencelah-celah untuk melepaskan diri daripada kumpulan orang ramai-ramai depan stage tue.

Sambil menggeleng kepala aku memerhatikan jugak ibu-bapa yang beragama Islam yang turut sama bersesak-sesak depan stage tue nak tengok santa claus. Apalah yang dorang pikir agaknya. Ada jugak yang suruh anak-anak naik atas stage peluk-peluk dengan santa claus, dorang pulak ambil gambar dari bawah. Orang-orang nie tak tau hukum ke macam mana?

Bukankah kita orang Islam, hanya dianjurkan untuk sekadar mengucapkan tahniah, bukan kita pulak excited memeriahkan dengan ambil gambar, berpeluk-peluk dengan santa, pakai topi merah berbulu putih tue. Apa benda nie?

Anak kecil-kecil tuelah kita kena jaga akidah dia. Bila parents mula compromise benda-benda macam nie. Akibatnya bila besar nanti parents terpaksa compromise dengan benda yang lebih hebat lagi. Takut parents tak termampu saja. Dan masa tue mulalah nak salahkan anak, salahkan kawan-kawan anak, salahkan guru di sekolah, salahkan ustazah di kelas fardhu ain.

Masa tue mungkin dah terlambat. Perkara akidah bukan boleh dibuat main-main. Dan akidah nie bukanlah bermula bila anak-anak dah besar. Akidah nie bermula sejak dalam perut ibu lagi. Sebab akidah ini perlu kita terapkan sebagai cara hidup bukan dalam bentuk rules and regulations.

Fikir-fikirkanlah.

Sekian.

No comments: