Sunday, December 22, 2013

Memori

Assalamualaikum

Satu nikmat Allah dalam semua nikmatNya yang tak terbilang adalah memori. Memori yang menyimpan semua perkara bukan sahaja dalam bentuk maklumat. Apa yang hebat pasal memori adalah memori dapat simpan emosi. Gembira, sedih, suka, sayang, rindu, takut dan sebagainya.

Dimana memori tersimpan? senang orang cakap, dalam otak. Ya memang dalam otak tapi dekat mana secara spesifik? kalau setakat jawapan dalam otak mungkin orang akan rasa biasa. Takda apa yang special pun.

Memori tersimpan dalam satu bahagian kecil otak. Namanya aku pun tak ingat, something dengan perkataan "Lobe". Mungkin "Frontal Lobe". Ia terletak di tengah-tengah bahagian otak. Dekat situlah kita menyimpan memori yang paling kuat tentang seseorang dalam hidup kita. Sebenarnya secara teknikal ia menyimpan emosi yang paling kuat pernah kita rasa sepanjang hidup sama ada yang baik atau yang buruk. Kebiasaannya emosi paling kuat adalah perasaan sayang, jadi ia biasanya menyimpan maklumat tentang orang yang paling kita sayang.

Kenapa ia disimpan berasingan daripada yang lain-lain? Maklumat dalam bentuk emosi tadi sebenarnya akan digunakan sebagai perangsang untuk badan kita menzahirkan emosi-emosi lain. Contoh, bila kita nak senyum. Bahagian otak tersebut akan recall emosi yang pernah buat kita senyum dulu, emosi yang diambil dari bahagian otak tersebut tanpa kita sedar. Kemudian memberi arahan kepada otak-otot muka kita untuk senyum secara semula jadi.

Begitu juga dengan emosi-emosi lain. Otak kita akan recall emosi daripada maklumat tersebut untuk zahirkan apa sahaja perbuatan atau mimik muka sebagai respon kepada emosi yang datang dari luar. Walaupun peristiwa yang kita tengah tengok atau buat tidak langsung ada kena mengena dengan peristiwa yang otak kita recall. Otak tidak recall peristiwa tapi hanya emosi sahaja. Dengan itu, otak tak perlu lagi kerja kuat untuk membuat arahan senyuman setiap kali kita nak senyum. Effisien bukan?

Main point aku dekat sini, disebabkan proses otak yang sebeginilah membuatkan kita selalu teringatkan orang yang paling kita sayang, dalam apa sahaja emosi yang kita nak zahirkan. Atau orang-orang biasa cakap, Angau. Satu lagi, bila kita bergaduh atau bertengkar dengan orang yang kita sayang, mesti tak lama. Kejap je dah berbaik kalau takda ego lah, sebab semua emosi yang kita nak zahirkan adalah emosi yang di recall daripada peristiwa dengan dia. That is the best part.

Namun tak semestinya sayang, kalau benci adalah emosi yang paling memberi impak kepada kita maka bencilah yang akan duduk dalam frontal lobe.

Otak kita recall emosi bila kita ada dengan dia, atau emosi disebabkan dia. Dan yang paling penting, memori di bahagian ini dikatakan takkan hilang lagi sampai bila-bila melainkan ada peristiwa yang memberi lebih impak emosi terhadap kita. Senang cakap, kalau kita bunuh orang. Bunuh orang akan bagi kita emosi yang cukup kuat untuk remove emosi yang sedia ada dalam bahagian otak tadi.

Disebabkan itu juga, dikatakan orang yang dah bunuh, atau selalu bunuh orang takkan dapat senyum secara semula jadi lagi. Sebab setiap kali dia nak senyum, otak dia akan kerja keras untuk zahirkan senyuman tersebut secara paksa. Takda emosi sayang, atau gembira untuk otak nak recall.

Memori adalah kurniaan Allah yang tak terhingga. Secanggih mana pun komputer, telefon atau sistem penyimpanan. Ia takkan dapat tandingi kurniaan Allah yang kecil dalam otak kita yang mampu simpan emosi boleh dikatakan memberi impaks yang besar dalam hidup kita.

Jadi, nak remove orang yang kita sayang daripada hidup kita adalah perkara yang sangat-sangat susah. So, hargailah orang yang kita sayang dan sayangkan kita. Sebab ayat cinta, "dialah yang akan buat anda senyum, ketawa atau menangis" bukan lagi kata-kata indah untuk sedapkan telinga. Ia ada penjelasan saintifik.

Alhamdulillah.

Sekian.

No comments: