Friday, December 20, 2013

Musim

Assalamualaikum.

Ada orang tanya, "awat (dia nie orang utara) dekat blog hang, ada tulih Season 3?"
.."Apa beza season 1, season 2 and season 3?".."Macam mana mula and ending setiap season?"

Okaylah, aku ceritala..

..actually sejarah asal blog nie, aku buat setelah aku mendapat inspirasi daripada drama bersiri "bloggerboy" lama dlu. Masa tue aku masih belajar di UTP kalau tak silap. Kalau blog nak guna nama sendiri memang cool. Tapi aku rasa tak best sebab nanti takut popular sangat pulak. Ahakss!

Tak habes aku tengok drama bloggerboy tue, bila balik rumah nak tengok dah habes rupanya. Tapi selang beberapa lama kemudian, season 2 ada ditayangkan. Aku sambung tengok walaupun tak sempat tengok habes jugak season 2. Maklumlah bukan duk rumah nak tengok tv setiap hari, tapi dari situ aku dapat idea, untuk seasonkan jugak blog aku nie.

Ok serius. Aku start labelkan blog aku bermula season 2. Dimana ketika itu aku rasa perlu ada perubahan dalam menulis blog ini. Daripada blog yang lebih berbentuk diari, aku rasa lebih cool kalau blog ini bukan cerita pasal apa yang aku setiap hari. Masa zaman tue ramailah penulis blog wanita yang femes walaupun tulis diari dalam blog. Sebab dorang cun.

Aku mula tuliskan benda-benda mengikut peredaran zaman. Apa yang tengoh panas ketika itu aku tulis. Pasal politik, hiburan, agama dan lain-lain. Aku tak menulis pasal sukan, sebab aku tak minat bola sepak. Lama season 2 aku tulis.

Sampailah satu detik, aku tak ingat masa tue ada kejadian apa. Tapi satu kejadian yang menyedihkan seingat aku. Dan kejadian tue terus merubah persepsi aku untuk menulis buat kesekian kalinya lagi. Daripada aku menyibuk dengan hal-hal yang tengah panas. Lebih dari wartawan melodi aku rasa. Aku mengambil langkah untuk menjauhkan diri daripada semua-semua tue.

Bermulalah season 3, dimana aku mula menulis tentang idea, kenapa, mengapa sesuatu berlaku dan hikmah atau pengajaran daripada sesuatu. Tue niat aku. Namun adakalanya aku tulis pandangan yang menarik tentang sesuatu. Mungkin dari pandangan yang berbeza.

Aku mula rasa lebih terbuka, tidak rigid, lebih harmoni. Aku boleh terima dan memberi pandangan daripada pembacaan, kritikan dan pujian. Macam takda kaitan kan?hahahaha. Masa season 3 bermula aku mula menaruh minat pada buku. Aku dah mula selak buku, baca bermula helaian paling depan sampai helaian terakhir. Aku rasa akibatnya. Idea mencurah-curah untuk bersembang dengan orang. Aku tak lagi cerita pasal diri sendiri mahupun orang lain. Aku rasa sangat cool.

Namun ada orang tak suka dengar aku bercakap. Mereka tak boleh nak terima. Aku pun tak tau kenapa. Aku tulislah kalau-kalau ada orang nak baca. Namun apa yang mereka baca mungkin tak sampai sebab aku bukan pandai menulis pun.

"Season 4 bila pulak?"

Aku jangka bulan June 2014 nanti insyaAllah, setelah aku nak menamatkan musim  dan ia akan berakhir. Satu lagi episod atau bab dalam hidup aku akan bermula insyaAllah. Mohon Allah permudahkan urusan.

Sekian. 

No comments: