Tuesday, December 31, 2013

Jangan Jadi Pemalas

Assalamualaikum.

Hari terakhir tahun 2013 nie tak sepatutnya aku tulis pasal benda nie. Tapi pengalaman pagi-pagi aku ke tempat kerja membuatkan aku dah tak boleh tahan. Bukan sebab aku judge mereka, namun mereka terlalu tidak boleh difahami.

Teknologi yang sangat pantas masa kini sangat membantu, namun bila teknologi terlalu membantu, manusia jadi terlalu bergantung kepada teknologi. Kadang-kadang kebergantungan kepadanya sampai menjelikkan orang yang melihat. Manusia terlalu mahu mudah dalam segala hal. Kalau boleh semua kerja nak dilakukan di dalam rumah, atas katil, sambil baring, mata pejam atau sambil tidur dibuai mimpi.

Aku dah terlalu jauh.

Pagi-pagi bila aku datang kerja. Pelik. Ramai orang menunggu depan lift. Rasanya lift KLCC lah yang paling laju setakat yang aku pernah naik. Siap ada 6 pintu lift setiap floor. Apesal ramai-ramai tunggu depan pintu lift 1 dan 2 je. Sedangkan pintu lift 5 lampunya sedang menyala menunggu orang masuk.

Damn!

Pemalas nak jalan rupanya ramai-ramai orang dekat situ. Tunggu lift yang paling dekat dengan dorang sampai. Walhal jarak lift 5 tak sampai 10 meter pun dari tempat ramai-ramai orang berkumpul. Patutla masing-masing buat-buat baca newspaper apa bagai.

Paling best. Lift 5 dah tutup. Sebab tadi pakat-pakat buat baca newspaper kononnya. Semua tak tekan butang lift. Tunggulah sampai kiamat!

Sekian.

No comments: