Thursday, July 29, 2021

Dos Pertama AstraZeneca

 Assalamualaikum w.b.t

  1. Sebelum aku terlupa sebab dah 3 hari berlalu aku disuntik vaksin COVID-19. Aku nak cerita dan rekod pengalaman aku dekat sini. 
  2. Kalau diingat semula aku ni kira berjuang jugak nak berebut booking vaksin AstraZeneca (AZ) yang ditawarkan buat kali kedua selepas tawaran kali pertama habis dalam masa 2 jam. Dahsyat. Aku tak sempat bukak pun nak buat booking masa tu. Kekesalan tu tak terasa sangat sebab masa tu aku tak berapa ambil pusing pasang vaksin ni. Dan masa itu tengah viral yang AZ ni ditolak oleh 40 buah negara. 
  3. Namun alhamdulillah. Takdir yang ditentukan Tuhan. Hj. Zainal Rashid Ahmad (ZRA) ada pulak cerita pasal vaksin AZ ni dekat Garasi TV, sesi stream COVID. Jadi diberi pencerahan oleh Hj. ZRA rupa-rupanya vaksin AZ bukan ditolak, tapi belum diterima. 40 buah negara itu masih dalam proses mengkaji walhal vaksin AZ telah pun diluluskan oleh WHO. Kemudian perkara ini menjadi viral kerana Eropah yang cuba monopoli AZ ni cuba untuk merosakkan imej AZ di mata dunia. 
  4. Alhamdulillah dalam pusingan untuk booking vaksin kali kedua aku mendapat tarikh 26 Julai 2021. Situasi masa nak booking vaksin tak payah cerita. Macam berperang. Dengan tekan punya tekan tak keluar apa-apa. Tarikh yang hujung minggu semuanya sudah penuh. Aku buat pandai sikit aku ambil tarikh-tarikh paling hujung. Alhamdulillah, itulah aku diantara orang yang paling lambat disuntik vaksin dos pertama dalam kumpulan kawan-kawan aku sama ada dirumah atau dipejabat.  
  5. 26 Julai 2021. Aku bersiap memandu ke dewan peperiksaan Universiti Malaya (UM) untuk temujanji pukul 9 pagi. Malam sebelum vaksin aku tak boleh tidur. Tak lena kot tidur. Pukul 5.30 pagi aku dah terjaga. Aduh. 
  6. 30 minit sebelum pukul 9 pagi. Aku dah siap. Ada orang cakap lepas vaksin mengantuk, ada yang cakap lepas vaksin lapar. Jadi, aku makan dulu ketupat palas sebiji dengan beberapa keping biskut. Minum air kosong satu cawan. Lebih kurang 8.45 pagi baru aku keluar. 
  7. Pukul 9.10 pagi aku sampai di parkir depan dewan PPV UM. Ikut saja tanda jalan di dalam UM. Insyaallah akan sampai tepat ke parkir kawasan PPV. Masa aku sampai, dah ada orang balik pun. Jadi, takdalah awal sangat pun. Cuma masih belum ramai orang sebab masih awal pagi. Nak masuk ke dewan PPV kena scan MySejahtera dan ada pegawai berpakaian tentera menunggu di depan pintu masuk. Beliau semak profile dalam aplikasi MySejahtera untuk pastikan aku berstatus risiko rendah. Dan beliau jugak semak tarikh dan tempat vaksinasi untuk pastikan aku berada di tempat dan tarikh yang betul.
  8. Dah masuk dalam dewan aku diberi nombor giliran. Nombor giliran ini membawa aku daripada kaunter ambil borang, isi borang, suntik vaksin dan semak borang akhir sebelum aku boleh menunggu 15 minit untuk pemerhatian selepas disuntik. 
  9. Alhamdulillah walaupun tarikh aku mendapat dos pertama agak lewat berbanding orang lain tapi masih ramai kawan-kawan yang aku kenal belum mendapat tarikh pun lagi. Dan SOP suntikan sekarang lebih telus dan membenarkan penerima suntikan vaksin merakam. Siapa nak rakam, siap sedia kamera korang sebab yang menyuntik vaksin akan tunjuk dos dalam jarum kemudian terus cucuk. Dia takkan tanya korang nak rakam ke tak. Ada beribu orang lagi dia sunti. Dia takda masa nak tunggu korang bukak aplikasi kamera atau adjust filter. 
  10. Lepas suntik vaksin aku balik rumah macam biasa. Nak kata kesan dia macam mana susah sebab hari pertama aku tak rasa apa-apa langsung. Lengan kiri adalah rasa janggal sikit. Tapi tak rasa pening, demam dan sebagainya. Masuk hari kedua barulah semua tu muncul. Tak boleh buat apa haritu, sampai terpaksa makan panadol. Alhamdulillah hari ketiga kembali sihat seperti biasa cuma lengan kiri ni masih rasa janggal. Aku punya dos kedua, bulan september nanti. Hmm

No comments: