Saturday, July 17, 2021

Orang Berduit Kurang Anak

 Assalamualaikum w.b.t

  1. Dua malam lepas, aku bersembang dengan isteri aku yang seorang tu. Melayan dia meluah perasaan dan aku pun tambah sikit cerita-cerita aku macam kita orang lelaki melepak bersembang dengan kawan-kawan dekat kedai mamak. 
  2. Sampai pukul 4.00 pagi kami menyembang. Anak-anak lelaki yang dua orang tu pun sambung main tak ingat nak tidur. 
  3. Aku tak tau benda ni adalah kekurangan aku atau aku saja terasa sebab aku sibuk tak dewa due minggu pertama bulan July ini. Aku kena siapkan laporan quarter 2, aku kena siapkan presentation pack untuk WLT untuk COELT. Lepas tu ada pulak benda yang aku kena kumpul data, buat kira-kira dan sekali lagi buat laporan lagi untuk pihak yang lain pula. 
  4. Dimasa yang sama kes sah positif covid-19 di bangunan kediaman aku meningkat. Aku memang sibuk sampai aku abaikan kebanyakkan mesej dalam group whatsapp JMB. Mujur ada Khairemi dan Kishen yang aktif. 
  5. Balik pada cerita aku bersembang dengan isteri aku. Aku ceritalah, aku rasa macam aku dah faham kenapa orang yang sikit berduit, kerja dalam eksekurif keparat ni selalunya anak 1 orang, anak 2 orang saja. 
  6. Sebab orang macam ni lepas habis waktu pejabat pun kerja dia masih tak siap-siap. Sambung pula buat kerja waktu malam sampai lewat pagi. Esoknya, awal-awal pagi, dah kena bersiap ke pejabat pula. 
  7. Masa bila nak tengok kerja sekolah anak? Masa bila nak bawa anak pergi main? Jadi perasaan tidak selamat kalau ada lebih ramai anak tu berlaku. Takut-takut anak-anak terabai. 
  8. Perkara ini mungkin ada kaitannya dengan bab tawakal. Aku respect orang-orang yang kita tengok tidaklah berduit sangat tapi tahap tawakalnya kepada Allah sangat hebat. MasyaAllah. 
  9. Aku cuma meluahkan apa yang aku fikir, kepada isteri aku. Mungkin itulah sebabnya orang-orang berduit ni anak mereka kurang. Kerana masa mereka dipenuhi dengan kerja. Nak beribadah, dengar kuliah pun kena curi-curi masa. Astaqfirullah. 
  10. Semoga Allah ampunkan aku.
Sekian.   



No comments: