Wednesday, July 28, 2021

Duit Punya Hal

 Assalamualaikum w.b.t

  1. Dua tiga hari ini kecoh tentang perjalanan Ustaz Ebit Lew (UEL) ke Gaza. Bermula dengan isu seorang selebriti yang tak aku kenali, Caprice. Kemudian, nama-nama lain juga terlibat seperti saudara Firdaus Wong dan Ustaz Nadir al-Nuri (UNN). 
  2. Semasa Caprice buat kecoh. Aku tak ambil port sangat sebab aku nampak isu ini isu picisan saja. Isu ambil gambar, isu bayaran kepada wakil mesir dan sebagainya. Sehinggalah tular tulisan UNN yang menyatakan secara agak teliti apa yang beliau lalui sewaktu berkomunikasi dengan tim UEL daripada persektif beliau sendiri. 
  3. Aku masih tak berapa ambil kisah sangat pun tapi aku baca sampai habislah apa yang UNN tulis. Dan aku rasa wajar UNN bertanya beberapa soalan yang perlu dijawab sendiri oleh UEL. Sikap UEL dan tim beliau yang bertindak berdiam diri adalah sangat tidak wajar. UEL perlu tampil memberikan penjelasan dan menjawab persoalan-persoalan yang dikemukan. 
  4. Semalam kes ini menjadi hangat apabila UEL mengambil keputusan untuk membuat laporan polis. Sudah. Kenapa pula UEL mengambil pendekatan begini. Laporan polis dibuat kepada siapa. Aku pun mula tak senang duduk. Yalah, kes ini sedikit sebanyak memberikan gambaran buruk kepada agama Islam itu sendiri. 
  5. Diikuti pula oleh sidang langsung UEL cuba menjawab segala pertanyaan yang perlu beliau jawab. Aku agak kecewa cara UEL menjawab. Walaupun aku agak memahami mungkin beliau sedang dalam tekanan dan tidak terlepas beliau untuk melakukan serangan-serangan peribadi kepada UNN dan pada masa yang sama cuma menunjukkan beliau lebih bagus daripada UNN.
  6. Telahan aku, jawapan UEL sebenarnya bukan menjawab tetapi membuka kepada lebih banyak persoalan lain. Isu kemana dana yang disalurkan kepada persatuan NGO yang diasaskan oleh beliau. 
  7. Bagi aku, isu audit NGO ini bukan isu baru. Ianya isu lama yang muncul dan tenggelam. Aku ingat satu ketika dulu. Mungkin sekitar 2010-2015 isu yang sama pernah muncul. Mungkin tidak ada nama yang dipetik, maka isu ini akhirnya hilang macam tu saja. Orang Malaysia macam itulah. Bukan nak selesaikan isu. Bila isu baru naik, mereka hurung pula isu baru lupa isu yang lepas masih belum selesai. 
  8. Pendapat aku? Aku sokonglah, memang perlu semua NGO diluar sana buat audit. Ini termasuk pusat-pusat tahfiz, rumah-rumah anak yatim. Ini bagi menunjukkan ketelusan dalam mengurus dana sumbangan orang ramai. Dan mengelak mereka yang tidak bertangunggjawab ambil kesempatan dengan kemurahan hati orang-orang Malaysia.
  9. Aku pernah bersembang dengan seorang pegawai yang kerja dengan JKM. Beliau bagitahu, ada banyak rumah-rumah anak yatim yang popular sebenarnya tidak diurus dengan baik. Mungkin sekadar pengurusannya pandai main perkataan dalam kertas kerja. Pandai menampakkan kredibiliti mereka. Hakikatnya, dana tidak diurus dengan baik.
  10. Dalam isu UEL dan UNN ini. Ada baiknya, keduanya memberikan penjelasan yang penuh. Jelas lagi bermakna. Bukan bermain emosi, isteri menangis, anak menangis. Islam tertegak dengan hujah. 
Sekian. 

No comments: