Tuesday, August 2, 2011

2 Ramadhan & Cinta

lama dah xpost pasal benda2 jiwang nie...

bila cerita tentang cinta, rama terbayang tentang bnda2 yg sweet, happy and impian2 yg best berserta kata2 manis yg lahir dari mulut seorang kekasih. namun cinta boleyh terlibat dgn perlabagai perasaan tak lupa sedih, duka dan kecewa kerana cinta. penulis nk gambarkan pown susah sbb penulis pun bukan bnyak pngalaman dalam cintan cintun nie.

post nie adalah pengalaman penulis dari kisah2 cinta rakan2 yg boleh dijadikan teladan untuk semua.

"cinta tue macam prabayar mudah alih"
amran belum pernash bercinta, zara merupakan cinta pertamas selepas 24 tahun hidup di dunia. biasa, bukan cinta kanak2 sahaja. mulanya sangat indah. namun masa berlalu telah merendahkan cinta mereka yang dulunya setinggi langit, "kononya". amran dan zara mula bosan dengan sikap masing2. amran rimas dengan dengan syarat2 dan ugutan cinta zara. "susahlah kalo stiap hari nk call report aktiviti plak". zara pula selalu bengan dengan sikap x endah amran. "xkan benda penting macam nie pown u boleh lupa, apa yang u ingt?".
***cinta mcm prabayar mudah alih, kena topup selalu. kalo dibiar jer expired la cinta tue.


"cinta tue bukan cermin"
cinta dan pengorbanan mmg xdpt dipisahkan. pengorbanan tak semestinya besar, mengalah dalam perbalahan adalah pengorbanan yg selalunya bermakna dan menyelamatkan cinta. "cinta tanpa syarat" mungkin adalah level cinta yang susah nk dicapai dimana mencintai dengan memberi jauh lebih tinggi dari meminta. zara selalu belikan hadiah untuk amran dengan harapan amran akan turut memberi kejutan buatnya. zara sudah berpuas hati untuk kejutan yang kecil dan murah asalkan amran ikhlas namun sering kecewa. amran pula rimas dengan puluhan hadiah zara yang tersusun di rak dalam biliknya. semua hadiah tue buat amran rasa terperangkap kerana perlu berhati2 apabila menghampiri rak tersebut.
***cinta xda give and take, cinta yg memberi akan sentiasa lebih indah.


"cinta tue macam sebutir cincin impian"
cincin yang dah lama ada dalam cermin kedai, berbulan2 simpan duit nk membeli. duit da cukup, nak peg beli skali xda saiz atau sudah dibeli orang. kecewa, namun ada masa berlalu ada design cincin baru kuar kt kedai tue. amran dan zara memang mnyimpan impian untuk ke jinjang pelamin. sama jgk dengan pasangan2 lain. namun panas tak sampai ke petang, gerimis di tengah hari. amran terpaksa pergi meninggalkan zara kerana tidak ada persefahaman antara mereka. kata amran perkenalan yang terlalu singkat menjadikan cinta mereka tidak matang. zara pasrah dengan putusnya cinta ini, umpama cincin impiannya telah dibeli orang lain. takdir tidak menyebelahi mereka. sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.
***bila impian tidak tercapai, percayalah Allah akan menemukan impian yang lebih hebat untuk hambaNya.


bebeza dgn post2 cinta lepas, post kali nie xsweet mcm yg dulu. kita perlu menerima realiti kehidupan. indahnya cinta apabila dipertemukan dengan insan yg benar2 dijadikan untuk kita.

sekian.

No comments: