Saturday, November 9, 2013

Nasi

Assalamualaikum.

Nasi nie kira makanan wajiblah di Malaysia nie. Sejak aku lahir sampailah dah 24 tahun lebih hidup nie memang orang Malaysia dah makan nasi. Tak kira bangsa atau agama. Sebenarnya takda argument yang perlu aku tulis pasal nasi.

Cuma sajalah nak kasi gerak sikit otak pepagi di hari cuti nie, aku tulis pasal benda yang common sense yang tidak lagi dianggap common sense. Kat Malaysia nie sebab dah diverse banyak budaya dan bangsa. Nasi tue dipelbagaikan jenis masakan. Dan aku rasa bangsa lain di Malaysia nie pun tak lah pelik macam tak pernah jumpa nasi.

Dari Jepun sampai ke India orang makan nasi, malahan penduduk timur tengah pun makan nasi. So sebab dan campur semua bangsa dan budaya kita ada ribuan jenis nasi. Korang tengok sajalah menu nasi di retoran atau kedai makan. Even gerai makan biasa pun, dalam senarai nasi goreng, ada lebih kurang 23 jenis nasi goreng. Dari nasi goreng kampung, sampai ke nasi goreng USA, Bangkok, Thailand dan lain-lain lagi. Ini tak termasuk nasi goreng special recommended by chef, trademark kedai makan tue.

Di kelantan nue, pada suatu ketika aku tengok tv, siap ada pesta 1001 nasi. Bayangkan bertapa banyaknya jenis nasi yang ada di Malaysia nie. Dalam banyak-banyak nasi nie adalah beberapa nasi yang rare dan femes di beberapa tempat. Tak banyak aku rasa tapi adalah beberapa yang boleh nak buat cerita dan recommended oleh aku untuk hampa try.

1. Nasi Briyani Ayam Mak Cik Ina (mak cik Ina tue mak aku)
Satu tahun tue, raya puasa, ttiba mak aku beli periuk nasi elektrik yang besar tue. Jenama apa aku tak ingatlah pulak. Tapi serius boleh masak nasi banyak, sekali masak adalah 3-5 kg beras dan tak perlu nak pelekat api masak dengan kawah. Dan takda risiko nasi tak masak selagi ada bekalan elektrik.

Mak aku sendiri yang masak mestilah sedap kan? So pendapat aku tak dapat diterimalah kat sini. By the way, sedap tak sedap hari raya first 2 kali masak dan sampai ke malam orang mai beraya makan. Sambung hari raya kedua dan ketiga. Kami dah jamu sekampung agaknya orang makan selama 3 hari raya tue.

2. Nasi Kandar Sempoi Suria di Gurun, Kedah
Nasi kandar nie tak pernah pulak aku perasan selama aku duduk kt Kedah. Orang Penang yang kenalkan aku dengan kedai nasi kandar nie. Sedap. Aidil, member aku kerja kat PFK ajak makan sini masa aku balik cuti di Kedah. Nasi kandar yang best dan paling dekat boleh dapat dengan rumah aku. So kalo nak lepas rindu, xda hal lah nak cari nasi kandar terdekat and the best in town.

3. Nasi Kandar Haji Ramlee di Simpang Empat, Alor Setar, Kedah.
Nie dulu antara tempat feveret famly aku nak makan. Sedap dan murah. Ada sekali tue aku pi makan ngan member sekolah. Masa keluar outing haha. Sanggup naik bas dari Guaq pi Simpang Empat, semata-mata nak makan Nasi Kandar Haji Ramlee nie. Masa tue laa, aku makan nasi kandar, puyuh, ayam goreng berempah dan orange juice kot, baru RM12++ (tak ingat exact value). Tapi la nie nie, orang cakap dah mahal lepas kedai dia masuk dalam rancangan tv.

4. Nasi Goreng Bantal Peluk, RnR Bandar Seri Iskandar.
Yang nie legend. Bebudak UTP, UITM Seri Iskandar kalau tak pernah makan, tak lengkap lagilah duduk Seri Iskandar. Actually, ada 2 tempat yang yang jual menu nie. Tapi aku lagi suka yang dekat RnR sebab makcik yang dekat RnR tue masak pedas sikit compare dengan yang lagi satu. Lagi sedap. Plus, dekat RnR makcik tue ada jual jugak ABC, Cendol dan Lai Chi Kang, perghhh sedap jugak. Saja aku tak mau carita nasi goreng nie macam mana hahahahahaha. Aku nak balik kedah nnt bila-bila aku nak singgah makan dekat sini lagi. Ntah akak yang amik order tue kenal aku lagi ke tak huh?

5. Nasi Kandar Vanggey, Ipoh
Kalau orang utara yang rindu nak makan nasi kandar dan depa payah nak balik Penang atau Kedah. Vanggey adalah tempat melepas rindu. Nasi kandar dia perghhhhh meletop walaupun sedikit mahal. Sekali makan simple menu adalaa dalam RM15 untuk seorang makan. Yang best dekat vanggey nie sebab kuah campur tue, mamak tue yang letakkan. Lepas tue dia ada special sos (kuah kari) dia letak. Yang tue yang menambah sedap menu nasi kandar kat sini.

6. Nasi Ayam Penyet Wong Solo (Mana-mana saja cawangan wong solo, aku selalu makan di Seri Permaisuri)
First time aku makan Nasi Ayam Penyet nie di wong solo Shah Alam, Belakang banggunan Jakel yang besar tue dekat area petronas exit pandang jawa nak ke UITM Shah Alam. First time makan, pedas tahap dahsyat sampai cirit birit aku keesokkan harinya. Second time baru aku makan dekat Seri Permaisuri, pun cirit birit jugak. Lepas-lepas tue lama-kelamaan boleh tahan laa. Sedap, kalau tetiba rasa nak makan masakan yang pedas-pedas memang Wong Solo tempat aku tuju.

7. Nasi Ayam Arked Mara Sg. Yan, Yan, Kedah.
Sorry aku terlupa lagi satu kedai makan yang sedap nak makan. Nasi ayam apa tak tau nama. Tapi kedai dia dekat Arked Mara Sg. Yan. Kat belakang tapak pasar malam. Kedai paling hujung sekali. Sedap. Ayam dia rangup dan sos ayam dia sedap sangat sangat sangat. Memang puas hati makan dekat sini. Dulu masa sekolah tak perasan pulak kedai tue, selalu pi beli pasembor ja kat kedai sebelah dia. Tak pernah nak try nasi ayam kat kedai tue. Lepas habes sekolah barulah aku termakan dekat situ, sebab apa tak ingat la pulak.

Oklah, dah 7 nasi aku cerita. Serius sapa yang suka food hunt, atau tersinggah, lalu dekat kawasan berdekatan boleh la nak try. Semua tempat makan nie taklah mahal. Semuanya kedai makan mampu bayar hahahahaha. Sebab mahal tak semestinya sedap dan murah tak semestinya tak sedap =).

Sekian.

No comments: