Wednesday, November 20, 2013

Sejarah Mungkin Berulang III

Assalamualaikum

Minta maaf ter"emo" di penulisan yang lepas. Sebenarnya itu adalah luahan rasa kecewa terhadap institusi yang menggunakan nama Islam dan kononnya mempromosikan Islam tetapi GAGAL.  Banyak lagi perniagaan dan perkhidmatan yang menggunakan nama tersebut namun juga GAGAL.

Tujuan aku tulis benda nie bukan nak cari salah siapa. Kalau kita sibuk nak cari salah siapa memang sampai bila pun masalah ini takkan selesai dan kita akan selalu ketinggalan. Mari kita renung apa yang patut kita buat? Apa peranan dan strategi kita untuk mengatasi masalah ini?

Aku membuat pemerhatian dan comparison dengan masalah ini. Aku melihat perkara ini sama dan berlaku dalam apa sahaja institusi yang menggunakan nama Islam atau dasar Islam sepanjang yang aku jumpa lah. Memang kita takkan sempurna sebab Allah jua yang Maha Sempurna. Namun kenapa orang lain yang tak guna nama Islam boleh buat, Orang yang bukan Islam boleh buat?

Masalah utama orang kopiah putih dalam perkara ini, antaranya tidak memahami Islam secara syumul, aice sekali bahasa arab la pulak. Syumul atau menyeluruh, tengok sajalah dimana-mana pun persatuan Islam sama ada di sekolah, univesiti mahupun persatuan bukan kerajaan. Sama saja masalahnya, sama ada pelajar sekolah, universiti atau yang bekerja. Dan masalah ini hanya berlaku di Malaysia sahaja. Pelik!

Semuanya dibahaskan dalam blog "Aku Melayu Di Kota Inggeris." - Cronyism. Orang kita banyak sangat menilai orang melalui luaran. Dah biasa sangat. Kau nie pakai songkok ke kopiah putih? Dulu sekolah agama atau MRSM? Uni Islam atau Uni lain? Belajar di Mesir atau di US? Kau ustaz ke bukan Ustaz?

Apa semua budak sekolah agama tue baik-baik? Pakai songko hitam tak sah sembahyang? Dekat US takda orang Islam? Kolot sangat.

Cubalah kita jangan judge orang berdasarkan perkara luaran. Kalau macam nie sampai bila-bila kita takkan maju.

Aku tengok masalah nie sama saja dari sekolah aku dulu SMKAY. Nak pilih ahli BADAR, tak kira pelajar mahupun ustaz. Suka sangat judge orang. Last-last nak pilih budak surau jugak. Kalau bagus buat kerja tak apa. Dia rajin pergi surau hanya bermakna dia layak menjadi contoh yang baik kepada pelajar lain. Bukan bermakna dia boleh memimpin, rajin, boleh buat kerja lain, kreatif dan kritis. Namun rajin pergi surau tue adalah kelebihan diatas semua requirement sebagai pemimpin dan bukan core value sebagai pemimpin.

Di KMPh pun sama saja. Budak surau nak kawan dengan budak-budak surau saja. Pilih JPP pun budak surau semuanya. Last-last apa jadi kat depa? Lecturer duk sumpah seranah sebab kerja kemana, cakap saja pandai. Buat event sampai 300 orang AJK tapi event ke laut. Aku lah MC last minute malam anugerah event depa sebab MC depa lari balik kampung.

UTP lagilah obvious, RM? Hmmmm..bukan nak katalaa..bagus wujud persatuan macam nie, namun orang dalam RM nie banyak sangat jenis jaguh kampung. Ada beberapa orang sahaja yang aku lihat sangat berhikmah, aku respect. Tapi takda sapa pun yang pandang depa dalam RM sebab depa tak pakai jubah, tak pakai kopiah putih. Aku ditarik masuk RM pun sebab aku ex-SMKA. Ada ka macam tue?

Dalam parti tak yah cakap lah. Memang kena baca blog Dr. Muhaimin Sulam. Kalau betul senyum saja jangan kata apa. Hahahahahaha. Memang tak menang lah. Kita bangkang-bangkang, depa kata kita pembangkang. Kita bukan bangkang kita bincang. Kata-kata, pemintaan dan idea pemimpin tue bukan semuanya mesti betul. Gunalah otak logik sikit. Apa semua dan nak jadi syiah? Apa yang keluar daripada mulut pemimpin tue Ayatullah? Tak boleh nak bangkang. Kena ikut semua?

Nabi S.A.W ada ka buat macam hampa? - Then hampa kata hampa sayang Nabi.

What?????

Sekian

No comments: