Tuesday, November 26, 2013

Tarbiah

Assalamualaikum.

Tajuk nie boringgggg. Sebab apa?

Sebab selalu dibincangkan secara membosankan. Tapi kali nie anda tak perlu tahu maksud tarbiah dari segi bahasa atau istilah. Sebab bukan itu yang aku nak cerita.

Awalut Tarbiah
Istilah "Tarbiah" aku mula-mula dengar masa aku masuk SMKAY. Namun aku diperkenalkan kepada tarbiah dengan makna yang berbeza dan mungkin sedikit pelik kepada orang yang tak pernah masuk SMKA/SMA.

Tarbiah lebih tepat didefinisikan oleh senior-senior kepada junior secara FIZIKAL. Nak mudahkan cerita kalau budak-budak MRSM atau sekolah sains, depa panggil "Ragging". Pada pandangan cikgu-cikgu pulak, depa panggil "Buli".

Tarbiah senior-senior SMKAY/SMA secara luaran memang dilihat sama saja dengan mana-mana senior sekolah bukan SMKA/SMA mahupun pihak PIBG sekolah. Apalagi guru disiplin. Tarbiah di SMKA/SMA ini sudah dikaji dan silibusnya sudah diyakini hampir 89% akan memberikan kesan yang baik kepada junior yang bermasalah, Jenis hak tak makan saman dengan cikgu disiplin atau PK HEM atau yang jenis muka jambu mat bunga, baik kat sekolah balik asrama dialah hantu.

Serius, aku tengok ramai kawan-kawan, junior mahupun senior yang di tarbiah oleh senior-senior sebelumnya insaf. In a split of second. Secara drastiknya. Menjadi. Kalau buat hal, senior panggil peg dorm dorg malam-malam. "Kelebak-kelebuk" dengar bunyi sampai dorm sebelah.

Esoknya si junior yang kena tarbiah tue tetiba jadi macam adik kesayangan senior-senior yang tarbiah dia. Depa belanja dia makan, depa perati dia dalam surau/asrama ataupun atleast depa bagi dia meggi free setiap kali lepas suruh dia ambilkan air panas dekat surau. Dan dia ttiba diwajibkan solat sunat qabliah, pakai serban dan menghafal surah-surah al-Quran tertentu, kena tasmiaq hujung minggu.

Kalau kita buat comparison, apa yang dibuat dalam tarbiah ini sama macam interrogation polis dalam filem orang putih. Teknik Good Cop Bad Cop kot dia panggil. Alah aku tak tengok CSI pun aku tau teknik nie. Memang berjayalah.

Namun semakin aku membesar di SMKA. Tarbiah sudah disalahertikan oleh beberapa generasi yang tak bertanggungjawab. Ada 2,3 senior batch atas aku yang poyo nak tarbiah jugak walhal dia yang patut kena tarbiah. Termasuk jugak yang baru pindah dari sekolah lain lepas tue duk buat otai kat sekolah aku, eloklah tue ada pulak budak-budak sekolah aku hak bodoh jadi pengikut. Kononnya pindah sebab kes-kes berat. Hahahaha, kena kencing. Padahal kawan tue kena tangkap bawak handphone ke sekolah. Gengster ke bawak phone ke sekolah?

Dan generasi demi generasi tarbiah sudah jauh menyimpang daripada silibusnya. Dikotori oleh idea-idea baru yang melampau-lampau. Korupsi. Kroni. Zalim. Dan benda ini lesap bersama-sama dengan namanya. Sekarang tidak wujud lagi perkataan tarbiah di asrama-asrama SMKA/SMA. Yang tinggal hanyalah Ragging di mulut pelajar dan Buli di mata guru.

5 tahun aku melihat zaman berubah. Tarbiah dikotori zaman. Selamat tinggal tarbiah.

Masihkah lagi hidup tarbiah dalam diri aku? Aku mencari.

No comments: