Saturday, November 2, 2013

Doktrin Separa Sedar

Assalamualaikum..

Doktrin?

First skali aku terbayangkan filem Inception yang sangat femes dan sangat cool. Seriyes!

Menanam idea kita dalam otak orang lain. Macam pekerjaan yang susah. Namun aku rasa taklah susah sangat kalau kita ada sumber, kuasa dan duit. Yang paling obvius, media dan internet adalah alat doktrinisasi yang mempunyai efficiency yang agak tinggi untuk zaman ini.

Selalunya doktrinisasi menggunakan kaedah Law's of Attraction, dengan mengambil advantages terhadap pemikiran separa sedar atau dalam bahasa inggerisnya subconscious mind.

Kita mula dengan subconscious mind. Kalau korang ingat dulu masa dalam kelas sains tingkatan 3. Masa belajar topik otak. Pasal serebrum, seleblum, korteks, sinaps melompat-melompat dan lain lain lagi yang cool tentang otak manusia. Kita juga diajar tentang minda separa sedar iaitu subconscious mind.

Namun apa yang guru kita ajar tentang subconscious mind adalah tidak mencukupi, kita tidak mengetahui the power of subconscious mind. Kita hanya ingat subconscious mind hanya sekadar mengawal pergerakan yang diluar kawalan atau pergerakan tanpa perlu arahan atau kehendak daripada conscious mind. Pergerakan macam mata berkelip, nadi dan jantung berdenyut, darah mengalir, semua organ2 menjalankan fungsinya.

Subconscious mind sebenarnya lebih daripada itu. Subconscious mind, (adehh panjang lah pulak nk tulis berulang kali, pendekkan  jadik SM) mengawal benda2 yang lebih besar daripada itu, seperti tabiat seseorang. Contohnya bukak kasut sebelum masuk rumah, memberi salam, mengetuk pintu bilik sebelum masuk, bergurau terlalu kasar atau terlepas cakap dan sebagainya.

Dalam erti kata yang lain apa yang di gariskan dalam contoh tadi. Kita tak bercakap pasal benda-benda kecil kita bercakap tentang benda yang sangat-sangat besar itu Akhlak. So penyataan saya adalah Subconscious mind mengawal hampir 95% daripada akhlak manusia tanpa disedari.

Macam mana SM boleh kawal akhlak pulak? Yup, law's of attraction yang disebutkan diawal-awal cerita tadi. Sapa tak tau yang buat law's of attraction nie. Ia sekadar konsep pengulangan yang sudah lama diguna pakai oleh masyarakat dalam pendidikan. Cuma ia sekadar diberikan nama yang fancy oleh seorang mat salleh. Agaknya.

Konsep pengulangan (repetitive). Contoh macam kita dengar satu lagu dimainkan di radio. Mulanya rasa macam tak best langsung. Apa benda lagu nie tak syok pown. Then dimainkan berulang-ulang kali. SM mula store maklumat dan mengubah tendency kita untuk mula suka lagu tersebut. Its happening.

Dalam Islam pulak ia selalu dikaitkan dengan "Ulang 40 kali" atau "Ulang 44 kali". Ada setengah orang cakap 40 ada setengah orang cakap 44. Kaedah yang selalu digunakan untuk menghafal ayat. Kalau budak2 sekolah biasa guna untuk hafal surah al-Quran. Memang berkesan!

So samalah juga kalau kaedah ini digunakan untuk tanam satu idea dalam otak manusia. Kaedah repetitive digunakan. Macam orang buat MLM, sbb tue dia nak anda dengar dulu. Tak kisah nak beli atau tak yang penting dengar dulu. Dia akan ulang-ulang-ulang dan ulang benda yang sama sampai benda tue lekat.

Walaupun anda tak beli masa tue, tapi benda tue akan lekat dalam otak. So anda akan terfikir pasal apa yang dia cerita. Dorang panggil educate dalam bahasa dorang. Ayat biasa "Kalau dengar sekali mungkin tak mau beli lagi, bila dengar dua kali, mungkin nak beli, bila dengar tiga kali mungkin 90 akan beli". Dorang akan suruh anda dengar berkali-kali.

Kaedah repetitive boleh datang dalam macam-macam jenis saluran. Perbuatan, dengar, rasa, lihat, kiranya apa sahaja yang deria kita boleh tangkap. Kaedah repetitive boleh digunapakai. Macam hari-hari kita dipertontonkan cerita tentang hiburan dsb, so kita pun akan nk terikut-ikutlah apa dalam tv tue, cara kita berfikir, cara kita tampilkan diri dll.

Orang yang dibesarkan dalam ruang lingkup, dengar, lihat, rasa dan makan dari benda2 yang baik, InsyaAllah akan jadi baik. Walaupun ada kemungkinan mereka akan buat sesuatu yang tak baik, namun risikonya adalah sangat kecil. Sebab benda2 yg baik dah lekat dalam subconscious mind dan sangat susah nak buang balik.

Timbul satu idea yang menarik. Macam mana? boleh tak? kalau kita tanam minat, cita-cita, choices dalam hidup seseorang? Mengikut teori saya secara peribadi semestinya boleh. Dengan kaedah yang sama iaitu repetitive. Atau dalam bahasa lain yang lebih parental, kita panggil Dorongan. Yes dorongan ibu bapa. Kalau ayah atau mak dia duk sebut-sebut dari kecik. InsyaAllah anak akan terdorong untuk ikut apa yang diperkatakan.

Sebab itu saya selalu nasihat, kepada budak-budak sekolah. Kalau nak pilih kerjaya. Mesti balance antara minat, kehendak, kehendak parents dan juga demand industri atau dari sudut ekonomi, perkerjaan yang nak dipilih tue boleh tampung hidup tak. Kaunselor cakap ikut minat. Jangan duk dengar sangat cakap kaunselor, kalau depa terer depa tak jadi kaunselor. Depa jadi macam Bill Gates. Sebab kalau hanya ikut minat semata-mata saya pasti, semua orang nak jadi artis. Sebab kaedah repetitive yang paling berkesan adalah media dan internet. Media dan internet punyai pengaruh lebih besar daripada ibu bapa. So mesti balance!

Kalau kita lihat dari apa yang dah saya tuliskan berjela-jela nie. Fungsi otak sangat menarik. Kenapa cikgu sains sekolah tak cerita sampai macam nie skali?

Haaa cikgu2 kena kerja kuat lagi nie ya..

Sekian.

1 comment:

Anonymous said...

ha..kalu apa yg dipost dapat diketengahkan ....i bet kids nowdays become more mature enough...utk plan diorg punya future...Allah..untung sungguh yea budak2x sekarang....