Tuesday, November 19, 2013

Sejarah Mungkin Berulang II

Assalamualaikum

Rasanya dah pernah guna tajuk nie, sebab tue aku letak 2 roman (II).

Sejarah bukan "mungkin berulang" tapi pasti berulang kepada semua orang, kaum atau masyarakat yang tak pernah nak ambil pengajaran daripada sejarah dah berlalu. Sejarah juga pasti berulang kepada individu atau kumpulan manusia yang selalu lupa tentang sejarah.

Bagaimana kita belajar daripada sejarah?Di sekolah tue bukan kita belajar daripada sejarah, tue namanya hafal sejarah. Bukan sebab nak ambil pengajaran tetapi nak lulus periksa. Takpa aku pun buat macam tue dulu. Aku juga produk gagal sistem pendidikan negara ini dalam mempelajari hikmah daripada sejarah.

Sekarang kita dalam bulan Muharram, apa yang femes dalam bulan Muharram? Mestilah awal Muharram atau Maal Hijrah, yang kita sambut saban tahun. Dan negara ini, tetiap tahun bagi hadiah tokoh Maal Hijrah kepada insan-insan yang bertuah, sebagai tanda pemimpin negara ini mempertahankan keislaman negara ini. What???

Tipikal bukan? Sebab kita tak pernah belajar daripada sejarah. Sejarah penghijrahan Nabi S.A.W itu sendiri tidak dikupas dengan baik. Ustaz-ustaz kita selalu berceramah tentang kesusahan Baginda Rasulullah S.A.W dalam peristiwa Hijrah tapi terlupa dan tak pernah cerita tentang Kebijaksanaan, Tarbiah Allah, Perpaduan umat Islam, Kasih Sayang dll mutiara hikmah yang terdapat dalam peristiwa hijrah.

Aku bukanlah ustaz.

Satu hikmah, bekerjasama, belajar dan memperbaiki kelemahan dengan mencontohi yang baik-baik daripada orang kafir.

Macam nak buat isu ja aku nie. Memang aku nak buat isu sebab orang melayu kita nie pandai bermain dengan kata-kata.

Kenapa orang yang bawa nama Islam takut sangat nak bekerjasama dengan orang kafir untuk kebaikkan? Dan kalau ada pun kerjasama yang disalah ertikan.

Contohnya, cubalah tengok orang yang bawa nama Islam dalam perniagaan macam bank, kedai pajak gadai, restoran makanan, penjual barang kegunaa peribadi dan lain-lain. Customer Service diorang, memang gagal tahap dewa.

Contoh, aku sebut teruslah ye. Mohon terasa.

Pengalaman service tak professional di Radix FC. Mula-mula memang bagus, lepas 1,2 bulan femes. Mula buat hal. Cashier yang amik order bagi baki tak cukup, kemudian hampir bergaduh dengan aku. Dia kata aku pulak yang silap tengok duit yang aku bagi. Walhal terlekat dekat dinding muka dia la perkerja terbaik bulan lepas. Macam manalah hampa evaluate. Dah la masa aku sampai takda tanya apa, senyap ja tunggu aku order. Aku rasa kalau setahun aku duk pilih menu, setahun jugaklah dia senyap tunggu. KFC ada macam tue?

Seterusnya, pinggan dengan tulang ayam penuh atas meja, bukan satu meja tapi beberapa meja. Lalat dah buat port kat area meja-meja tue. Macam mana aku nak makan. Aku tengok pekerja dia 4,5 orang duk bergurau senda dalam bilik rehat depa kot. Ada cermin lutsinar okey. Customer boleh nampak hampa duk buat apa dalam bilik tue. McD ada macam nie?

Pengalaman seterusnya, Ar Rahnu. Lepas aku belajar tentang pajak gadai Islam daripada Ustazah Sopiah dalam kelas syariah. Aku pun suggestla dekat mak aku kalau nak pajak gadai emas ka apa, pi la Ar-Rahnu. Lebih untung kalau ikut daripada apa yang aku belajar dalam kelas. Last-last mak aku complain, dah la upah mahal. Banyak kos tersembunyi. Customer tidak diberikan informasi yang cukup tentang urusan. Dan tak mesra pelanggan. What the heck? Pajak gadai kedai cina ada macam hampa?

Pengalaman lagi. Aku nak buat kad kredit Islamik. Pilihan yang ada adalah, Maybank Ikhwan. Mudahnya aku buat kat Maybank Islamik Seri Rampai. Dekat dengan rumah. Dan staff dia memang langsung tak professional langsung.

Masa aku buat kad ini, aku cuti. So aku pakai seluar slack hitam dengan t-shirt round neck, selipar dan galas beg. Macam mat bangla ka kalau pakai macam nie. Staff yang layan aku tue, ada janggut panjang macam ustaz, siap pakai kopiah putih lagi. Relax ja dia panggil aku "Bro". Aku cakap nak buat kad kredit Ikhwan dia sibuk nak suruh aku buat loan. Dia kata lagi untung la apa la, dia ingat aku nie pokok taugey dia nak kencing aku.

Lepas dia tengok aku respon dan dia tak berjaya pujuk aku buat loan baru dia keluarkan surat list bermacam-macam benda untuk buat kredit kad. Dengan EPF la apa bagai. Aku tanya berapa lama boleh dapat? Dia cakap sebulan. Gila!

CIMB boleh bagi kredit kad kat aku dalam masa sejam kot. Aku cakap kat dia aku nak travel tgh hari nie. Dia pulak ingat aku gila sebab CIMB bagi kad kredit dalam masa 1 jam. Serius dia gelak kat aku macam aku nie duk buat lawak kat pentas maharaja lawak. Siap dia panggil akak-akak yang jaga kaunter tue mai pakat gelak kat aku. "Lue silap kot bro, bukan kredit kad kot."

Oklah, aku ceritalah apa member-member aku buat sejam ja dah dapat. Lepas mamat tue cakap "kalau kau nak buat cepat, kau pergilah buat dekat CIMB, kenapa buat kat sini.". Apa ke bangang staff nie, kau sepatutnya pujuk aku buat kad kredit Islamik, bukan suruh aku pergi buat kredit kad conventional. Aku pun blah la, takkan nak tunggu lagi orang dah gelakkan kita. Sebelum aku blah, sempat salah sorang akak tue tanya aku. "ko keje mana dik?". Dia main kau aku je ngan aku nie, customer dia.

"SAYA DRILLING ENGINEER PETRONAS CARIGALI SDN BHD, OPIS KLCC, PETANG NIE SAYA NAK TRAVEL KE KERTEH. SAYA NAK NAIK OFFSHORE PAGI ESOK." - Senyap.

Dia judge pakaian aku. Nabi ada buat macam nie?

Pengalaman last. Ada banyak lagi. Tapi cukuplah kot 4 cerita. Online Bank Islam. Ehh macam paham jer. Hahahaha.

Kalau nak rasa, trylah buat Bank Islam punya online. Mula-mula aku disuruh jumpa staff dia kat hujung sana. Aku duduk, aku cakap nak buat online. Dia sengih-sengih. Then macam hah? hah? hah? Aku pun hah? hah? hah? la jugak. Kenapa? aku tanya. Encik syafiq, kena pergi kaunter ATM dan register. aku pun berjalan ke ATM register.

Aku patah balik dan cakap aku dah register. Dia sengih-sengih dan situasi hah? hah? hah? berlaku lagi antara kami. Owhh, macam nie, Encik Syafiq kena balik dan register online dulu dekat PC, then datang jumpa saya balik untuk dapatkan pin. Then barulah Encik Syafiq boleh transfer duit dan berurusan secara online. What???

Hang tau tak, opis aku kat mana? Aku berjalan tau mai bank nie. Hang suruh aku balik semata-mata untuk sign up account saja, lepas tue berjalan mai sini balik untuk dapatkan nombor pin. Awat takda PC ka dekat bank yang besaq gabak nie, hang nak tolong online kan untuk aku? atau at least aku nak guna so aku tak payah berulang alik macam orang bodoh semata-mata nak guna account Islamik - Islamik ka macam nie?
 
Nie nak marah nie...nantilah sambung episod 3. Malas aku dah nak tulis...emo..

Sekian.

No comments: