Tuesday, January 14, 2014

Dia Pakai Cap, Dan Dia Lebih Islamik Daripada Aku

Assalamualaikum

Tajuk post sebelum ini agak panas. Marah orang perempuan dekat aku. Jadi, tajuk post yang ini aku pilih yang lucu sikit (lucu ke?kalau tak, maaflah - orang biasa cakap aku nie takda sense of humor). Redakan yang panas-panas dulu. Kalau selalu sangat tulis benda-benda panas, nanti kena gam pulak. Sudahlah aku kena gam tulis pasal politik. Sampai sekarang makan hati. Biarlah. Barang yang lepas jangan dikenang.

Pepatah mat saleh ada menyebut "Dont Judge The Book By Its Cover" banyak jugak pepatah melayu yang membawa maksud yang serupa. Namun tiada diantaranya yang lebih istimewa daripada yang lain kerana semua pepatah ini ada tempat untuk kegunaannya. Bukan boleh main bedal je.

Dulu cikgu aku pernah cakap, pepatah melayu ke mat saleh ke cina ke india ke rom ke parsi ke semuanya hanyalah hawa telinga. Pepatah-pepatah tue hanya sesuai dengan keadaan yang tertentu sahaja. Manusia nie, penuh dengan alasan dan putar belit. Dulu masa aku darjah 4, umur 10 tahun, timbul isu "Walaupun I tak pakai tudung, tapi I beriman.". Kalau budak zaman itu masih ingatlah.

Isu keserasian dan keharmonian iman di dalam hati dan cara kita menampilkan iman itu. Biasanya orang cakap luaran tak sama dengan dalaman. Betul, setuju. Tapi dari segi pakaian dan iman. InsyaAllah biasanya kedua-dua akan seiring dan sejalan. Pemahaman begini adalah level permulaan bila kita nak mendidik iman kita.

Level iman dan ilmu agama kita tidak sama. Jadi tidak boleh kita menilai seseorang dengan cara yang sama. Macam aku cakap awal tadi, kronologi kita mendidik iman pada peringkat permulaan adalah dari jenis paksaan. Cuba menutup aurat dengan penuh, contohnya. Berpuasa. Solat sunat dan lain-lain lagi.

Maaf, sebelum kita lebih jauh. Aku nak tekankan, ini adalah pandangan peribadi aku sahaja. Bukanlah sesuatu untuk pegangan korang yang membaca. Aku menulis bukan nak suruh korang ikut aku tapi aku nak ajak korang berfikir sama-sama dengan aku.

Kita kembali ke level iman permulaan tadi.

Dulu masa kita masih dalam fasa pembelajaran dan pembentukan iman. Maksud aku masa kita kecik. Kita dididik cara berpakaian, cara bercakap, cara melakukan sesuatu untuk membentuk iman di dalam diri kita. Sebab itu kita selalu diberitahu bahawa, iman dalam diri mesti kena jive dengan pakaian luaran.

Tapi bila kita dah besar kita makin celaru dengan konsep tersebut. Kenapa? sebab secara peribadi aku jumpa orang yang berpakaian biasa-biasa (mestilah menutup aurat), maksud aku berseluar jeans, t-shirt roundneck, baju kemeja lebih islamik daripada yang berjubah, serban dan berjanggut. Inilah masa yang sesuai untuk pepatah "Dont Judge The Book By Its Cover". 

Islamik in what sense? Percakapan dia, perlakuan dia, adab dengan rakan, pergaulan dan tatasusila dia menampakkan dia islamik, malahan lebih islamik daripada yang berserban dan berpurdah. Aku tidak menilai mana yang lebih baik. Bukan itu tujuan aku. Aku terbuka setiap orang ada kelebihan dan kekurangan.

Aku melihat orang dengan imej Islam ini kadang-kadang terlupa yang dia membawa beban agama secara langsung. Lalu dia melakukakan sesuatu yang membuat orang jauh dari agama. Aku lihat peringkat ini adalah level iman yang kedua. Dimana iman bukan untuk kita seorang tetapi iman untuk memperingati atau menjadi contoh kepada orang lain.

Ada seorang kawan aku, berjanggut, selalu berserban dan berjubah. Sembang pasal jihad fisabilillahi. Mohon kawan-kawan yang bekerja menyumbang kepada perjuangan mereka. Namun aku tegur dia merokok 3 batang sepanjang kami berbual. Dia balas selamba "Benda dah tak boleh tinggal bro". Manakah jihad yang lebih aula.

Aku bicara pasal isu semasa dengan kawan yang pakai cap, roundneck dan jeans. Dia menukar perbualan kami kepada tajuk syukur yang bukan hanya ucapan alhamdulillah, tapi syukur dengan lebih harmoni. Syukur yang lebih besar yang tak pernah orang-orang macam aku terfikir. Subhanallah.

Perkara sebegini yang selalu berlaku membuat aku lebih suka bergaul dengan mereka. Aku tahu, dia pakai cap, dia pakai jeans, dia drive Honda City, dia ride motor besar, dia pergi kuliah lepas maghrib, dia menerima perbezaan masyarkat di sekelilingnya dan dia mengahwini dengan wanita sepertinya. Mudah dan senang aku lihat mereka. Dan aku dapat rasa dia lebih Islamik daripada aku.

Sekian.

No comments: