Wednesday, January 8, 2014

Hiburan Ringan-Ringan?

Assalamualaikum

Berita hari ini. Tun M sebut hiburan ringan-ringan. Apa benda dalam otak dia hiburan ringan-ringan agaknya. Hahahaha. Dan semestinya korang mesti menyimpan fikir tentang perkataan "ringan-ringan". Please, aku pun orang Malaysia.

Semua orang tak boleh nak definisikan hiburan yang sesuai dengan khalayak ramai dan tidak mendatangkan keburukan.

Kisahnya bila orang-orang yang bercakap pada media tidak faham Islam sebetulnya. Kisah Hard Rock Cafe versi nasyid. Orang tulis di FB, analoginya macam perempuan free hair yang jadi model tudung. Bila sebut hiburan dalam Islam terus dikaitkan dengan nasyid. Jumutlah.

Jangan sebut nasyid bila nak gambarkan Islamik. Kenapa kita nak tengok apa yang tak boleh. Kita patut buka minda kita dan tengok apa yang boleh. Pada aku, buat masa ini takpalah mungkin Hard Rock Cafe nasyid adalah permulaan. Aku mohon, penambah baikkan dibuat lagi. Kalau jumut sekadar nasyid nanti gulung tikarlah cafe tue.

Memanglah, rezeki tue Allah yang bagi. Tapi kita kena usaha. Aku lebih suka tengok hiburan Islamik ini adalah hiburan yang Halal selagi tidak ada unsur Haram. Macam mana pulak tue, Hard Rock Cafe kan berkonsepkan live band. Panggillah live band main. Apa masalahnya kalau, penyanyi lelaki menutup aurat, berpakaian sopan, biarpun sehelai t-shirt kolar bulat dan seluar jeans. Nyanyilah lagu yang disukai. Apa salahnya rock kapak? apa salahnya pop yeah-yeah?

Sekali sekala, buatlah malam istimewa. Dijemput, kumpulan marhaban, berzanji, panggil habib, panggil ustaz beri tazkirah. Santai-santai. Takda salahnya. Jangan dipanggil yang heavy metal, black metal, yang terkangkang, tertonggek, tergedik sudahlah. Apa masalahnya.

Peliklah Malaysia nie. Bila Pas mula terbuka nak buat "Gig", Umno pulak nak jumut hanya dengan nasyid. Fikir-fikirlah.

Allah haramkan kita makan bangkai, tapi ada banyak lagi yang Allah halalkan dan lagi sedap daripada yang Allah haramkan tue. Ada nasi briyani ayam, kambing, daging. Ada nasi hujan panas, nasi kerabu, pulut kuning, kek coklat, ABC, nasi kandar, sirap limau dan ribu-ribu lagi makanan lain. Kenapa kita cuma nak makan nasi putih dan telur goreng sahaja bila tak boleh makan bangkai?

 Sekian.

No comments: