Wednesday, January 15, 2014

Pencerahan: Larangan Penggunaan 40 Kalimah Suci Islam, Kepada Orang Bukan Islam

Assalamualaikum.

Beberapa hari lalu, akidah orang Islam sekali lagi tergoncang, dipermainkan oleh penulis surat khabar yang tidak bertanggungjawab lagi jahil dalam penulisan. Sampaikan aku sendiri termakan dengan penulisan tersebut dan men "like" status rakan bukan Islam yang menyangkal keputusan Majlis Fatwa Negeri Pulau Pinang di FB beliau. Astaqfirullah. Aku mohon maaf.

Sebelum kita ke pencerahan ingin aku jelaskan disini. Daripada kuliah-kuliah yang aku ikuti, dan daripada ustaz-ustaz yang aku kenal. Mereka selalu menyebut di dalam Malaysia hanya ada beberapa orang sahaja tuan guru yang yang benar-benar 'alim. Salah seorang daripada mereka adalah Tuan Mufti Negeri Pulau Pinang. Patutlah dimana sahaja aku jumpa ustaz-ustaz dan penceramah yang hebat-hebat mesti pernah berguru dengan beliau. Dan saja aku nak bagitau, tidak ada seorang pun ahli politik tersenarai dari mana-mana belah pihak. Jadi, jangan fanatik tak tentu pasal.

Aku mengaku, aku telah buat silap kerana terdorong untuk tidak berfikir panjang dan bersama-sama puak yang salah, aku mencela keputusan Majlis Fatwa Negeri Pulau Pinang yang melarang penggunaan 40 kalimah khusus agama Islam dan tidak boleh digunakan oleh mana-mana agama lain.

Aku mohon maaf. Aku terlupa akan firman Allah dalam surah al-Hujuraat, ayat 6:
"Wahai orang-orang yang beriman! Jika seseorang yang fasik datang kepadamu membawa suatu berita, maka telitilah kebenarannya, agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan, yang akhirnya kamu menyesali perbuatan mu itu."

Benarlah firmah Allah yang Maha Mengetahui.

Alhamdulillah, selepas beberapa ketika daripada kejadian tersebut. Aku diberi ilham oleh Allah S.W.T, berfikir. Apa yang aku buat. Bagaimana orang seperti aku, boleh menyanggah keputusan Majlis Fatwa. Kemudian aku mula mencri jawapan. Dan aku temui.

Apa yang digembar-gemburkan oleh surat khabar ternyata salah. Berdosa besar menulis perkara sebegini dengan tidak adil. Ini menimbulkan kekeliruan akidah di dalam diri seorang muslim. Malah menjatuhkan martabat Majlis Fatwa dan secara langsung Yang Pertuan Agong kerana beliau sendiri yang memperkenankan fatwa yang dikeluarkan Majlis Fatwa Pulau Pinang.

Sebenarnya ini adalah sekali lagi permainan tidak bertanggungjawab politik di Malaysia. Politik sampai mempermainkan akidah orang Islam. Berdosa besar dia yang menulis. Saya teliti fatwa berkenaan di laman web majlis fatwa. Fatwa tersebut dikeluarkan pada 7 Januari 2010. Cerita 4 tahun lepas, selepas cubaan berkali menjatuhkan negeri pulau pinang kerana diperintah oleh parti pembangkang. Setelah dulu, isu azan, kemudian isu tulisan mandarin di signboard, kemudian isu parking berbayar, seterusnya isu kereta MB dan kini, isu lama yang diulang tayang dan diputar belit.

Sedikit point-point penting daripada fatwa yang dikeluarkan (disembunyikan oleh pihak tak bertanggungjawab):
1.  Kalimah-kalimah tersebut tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam
2. Orang Islam wajib menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur PENGHINAAN dan PENYALAHGUNAAN terhadap kalimah-kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub.
3. Semuanya ada 40 kalimah semuanya (semak di laman web majlis fatwa)

Dan point last, yang paling penting:

4. Mana-mana orang bukan Islam yang menulis atau menerbitkan apa-apa bentuk, versi atau variasinya atau apa-apa terjemahanny dalam apa-apa bahasa atau apa-apa bahan publisiti atau apa-apa bahan sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media atau apa-apa kaedah lain yang boleh membawa kepada MENGHINA KESUCIAN AGAMA ISLAM adalah salah dan dilarang serta menjadi satu kesalahan.

Kalau betul, betul difahami daripada fatwa yang dikeluarkan, orang bukan Islam bukanlah tidak boleh menggunakan kalimah tersebut. Mereka dilarang menggunakan dengan maksud yang salah atau menyelewang perkataan tersebut daripada maksud yang asal.

Contohnya. : Ahmad mengajak Ah Yong ke rumahnya untuk meraikan majlis hari jadinya, dan Ah Yong menjawab "InsyaAllah, kalau sempat saya datang."

Penggunaan kalimah Allah diatas adalah betul. Tidak salah dan tidak menyeleweng. Jadi ia tidak menjadi kesalahan.

Ini bukan sahaja praktikal untuk orang Melayu Islam. Sama juga orang India dan orang Cina. Cuba lihat dulu kita dikejutkan oleh isu perkataan "keling". Orang India tidak suka dipanggil keling. Maka, menggunakan perkataan keling dengan sesuka hati boleh menimbulkan perselisihan kaum. Salah disisi undang-undang negara.

Sama saja kan dengan isu 40 kalimah khusus agama Islam.

Fikir-fikirkan.

Sekian.

1 comment:

kucing comel said...

Tonton ONLINE episode terbaru Ariana Rose

Ariana Rose Episode 11 - http://syokbah.com/ariana-rose-episode-11/