Sunday, January 12, 2014

Perempuan Banyak Makan, Banyak Tidur

Assalamualaikum

No Hurt Feeling. Heh heh heh. Aku cakap awal-awal. Kalau tak kena tidur luar malam nie. Aceh! pesal pulak tidur luar. Gedik!. Aku tau korang nak cakap macam tue. Biarlah.

Abaikan rangkap diatas. Dah lepas 12 tengah malam, mata dah mengantuk tapi aku tak dapat tidur. Aku membaca dan terus membaca sampai aku ketemu artikel yang menarik. Hakikat yang logik akal manusia. Ya, perempuan makan dan tidur lebih banyak daripada lelaki. Serius.

Walaupun aku tak tau dari mana sumber artikel dan tahap kebenarannya, tapi aku rasa hujah yang diutarakan adalah sangat logik setelah aku cross reference dengan pengalaman dan pemerhatian sendiri. Aku masih serius.

Sesapa yang tengok lawak ke der 2, bahagian Haris Iskandar korang pasti macam familiar dengan perkara yang aku nak bincangkan nie. Perbezaan antara lelaki dan perempuan. Otak perempuan sememangnya boleh menyimpan lebih banyak maklumat berbanding lelaki. Memang benar. Kajian telah dijalankan.

Sebab wanita menyimpan banyak maklumat dan secara automatiknya lebih banyaklah maklumat yang perlu diproses. Jadi, lebih banyak tenaga diperlukan. Tak kira sama ada, dia suri rumah atau bekerja. Secara semulajadi wanita diciptakan sebegitu.

Orang lelaki bukan tidak menyimpan banyak maklumat, tapi mereka menyimpan yang penting sahaja. Details yang tidak penting tidak disimpan. Mereka (kami) juga diciptakan sebegitu. Sebab fungsi masing-masing untuk melengkapi antara satu sama lain.

Kalau kita tengok mak kita. Semua benda dia ingat. Kat mana letak stoking, warna apa, dah basuh ke belum, kedai mana bawang murah, kedai mana kicap murah, suami dia suka makan apa, anak dia suka makan apa, macam mana nak masak kari ayam, macam mana nak masak nasi dagang dan beribu lagi benda dia kena ingat.

Ayah kita? urmmmm "nothing". Nothing bukan bermakna dia tak simpan maklumat langsung, dia maksudkan "nothing important to you, if i would tell". Kalau ayah/abah nak cerita pun, bukan kamu boleh selesaikan. Macam tue dia pikir, so tak payah buang masa cerita kat kamu. Berapa sangat tenaga yang orang lelaki perlukan untuk otak. Nak tengok orang lelaki makan banyak, tue haa tgk orang kerja kontrak, kerja ladang kelapa sawit yang duk chop buah tue. Orang opis KLCC semua makan nasi separuh je. Kui kui kui.

"Orang perempuan, pun sama jugak nasi separuh je ktorg tengok"

Tue yang korang tengok, memanglah. Orang perempuan takkanlah nak makan banyak depan lelaki. Jatuh sahamlaaa. Cuba tengok yang tapaw tue, tak pun korang pergi kat workstation dorang. Krepek ubi, biskut oreo, sos cili macam nak meniaga kedai runcit.

Benda nie tak salah, aku tulis nie bukan nak cakap wanita salah. Taklah, mana ada. Aku tulis ini hanya nak sampaikan info dan aku harap kita semua hamba Allah, menghargai kejadian manusia yang serba kerkurangan dan kelebihan masing-masing. Untuk apa? untuk saling melengkapi =).

Sekian.

No comments: