Tuesday, November 27, 2012

Allah kan ada!

Assalamualaikum w.b.t

Kisah hidup kita. Ada suka ada duka. Ada pahala ada dosa. Kadang kita mencari. Mencari sesuatu. Suatu ketenangan abadi. Kita cari ramai kawan untuk bicara hilangkan bosan. Kita cari gadget penuh teknologi, 24 jam online menyibukkan diri. 

Masa berlalu. Hati kita masih gersang. Kawan tidak kekal. Harta benda lebih menyusahkan hati. Baru kita sedar. Bukan semua itu yang kita cari. Kita ke masjid. Rasa tenang disana. Baru kita sedar. Ini yang kita cari. Ketenangan Abadi. Hati kita mahu Allah. Kembali kepada fitrah.

Dr Ibnu 'Abbas R.A, sabda Rasulullah S.A.W:

"Syaitan itu duduk mencangkung di atas hati manusia, apabila manusia menyebut nama Allah ia akan mengundurkan diri dan apabila manusia lalai ia akan membisikkan kejahatan"

Kita lalai. Tertunduk oleh syaitan. Saat kita marah. Saat kita sedih. Saat kita gembira. Saat kita bersama ramai orang. Saat kita keseorangan.

Kita lupa bahawa Allah S.W.T selalu ada. Sedangkan Allah sudah berpesan dalam surah an-Nas:

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku mohon perlindungan pada Tuhan yang memelihara manusia. Yang menguasai manusia. Dari kejahatan (syaitan) pembisik yang datang dan menghilang. Yang membisik (kejahatan) di dalam manusia. Iaitu dari (syaitan) jin dan manusia."

(an-Nas: 1-6)

Dari segala bentuk hasutan kejahatan kita mohon perlindungan. Kita berusaha melindungi diri dan yakin bahawa Allah jua mampu memberi ketenangan dan perlindungan.


"Sesungguhnya (terhadap) hamba-hamba-Ku engkau(iblis) tidaklah dapat berkuasa atas mereka, Dan cukuplah Tuhanmu sebagai penjaga"

(al-Isra': 65)

No comments: