Monday, November 12, 2012

Untuk siapa?

assalamualaikum w.b.t

aku tengah makan tengah hari, bukan hari ini tetapi satu ketika tidak lama dahulu. sebuah kedai kecil di pantai murni. ayam masak merah, taugeh dan sambal belacan. angin sepoi bahasa. angin dari pantai. sedap.

dengan tak semena-mena langit jadi gelap, awan bergerak laju sangat. dengan aku ada kamera kesayangan. nak aku snap gambar tp tripod aku tak bawak. kebetulan tengah makan pulak dengan orang yang tidak sebaya dan tidak sekepala. satgi depa kata aku gila. bukan gila sakit mental tue tapi kerja gila.

hujan lebat. angin bertambah kencang, sambal belacan ditambah. semakin sedap menikmati juadah. sejuk2 pulak nie. makin pedas makin sedap. mengadap laut dan ombak yang bergelora.

nak dijadikan cerita, aku nampak satu kelibat di tengah laut. manusia. mungkin lelaki, mungkin perempuan. kebarangkalian besar adalah lelaki. dia berdiri atas sampan kecil, pakai baju hujan warna hitam rasanya. baju hujan motor. terumbang ambing berdiri atas sampan seorang diri dibadai ombak. dia nak buat apa pi ke laut tengah-tengah hujan nie?

semakin lama makin ke tengah laut kelibat manusia yang berdiri atas sampan beliau. dia kayuh sampan dia tengah2 hujan lebat nie pi kat satu tempat tengah laut. lepas tue dia bongkok dan tarik sesuatu dari dalam laut.

owh tarik pukat yang dia pasang rupanya.
persoalannya, apakah yang membisik di telinga, menghasut hatinya untuk turun ke laut. hujan lebat, ombak besar nie. sampan dia bukan besaq mana pun. risiko tinggi. aku memang tak sanggup.

bermain dalam kepala aku satu cerita.
mungkin...

beberapa hari lalu si nelayan nie tanya anak dia.

"hang nak periksa SPM, pensel, pen, pembaris, pemadam semua ada dah?" sambil duduk bersila di depan tangga rumah menghisap rokok daun.

"ada dah abah" menjawab si anak sambil membelek-belek buku kimia spm.

"banyak mana?cukup ka?" tanya nelayan lagi.

"cukup. pen. adala sebatang. cukup kot" jawab anak.

nelayan diam dan menghabiskan rokok daun yang dia balut tadi. beransur anaknya masuk ke dalam bilik. dia turun rumah, naik moto pi kedai cina kat pekan yan.

"pen ada pen?"

"macam mana mau?" tanya tokey cina.

"anak aku nak pakai SPM. bagi hak elok la"

"Ooo..SPM. Ini bagus, faber castle. tahan lama. dakwat cantik."

"Berapa sebatang?"

"RM1.40, murah saja"

Nelayan menyeluk poket baju kemeja lusuhnya. Ada laa dua ringgit.

"Mai satu"

"Satu saja?"

"Satu dulu. Ni pun belum tentu habis nie. Hang kata tadi tahan lama"

"Haaa banyak betoi"

Nelayan sampai di rumah. berduka. hanya sebatang pen mampu dia beli.

"takpala tengah hari satlagi aku pi tengok pukat, kot ada ikan petang nie boleh la beli sebatang lagi" dalam hati sambil dia letak pen faber castle tadi atas meja tulis anak dia di ruang tamu.

***Pengajaran adalah apa kita rasa dalam hati bukan apa yang kita sebut dengan mulut

No comments: