Thursday, November 22, 2012

Faham Yang Dipersalahkan

Assalamualaikum w.b.t

Teringat..
Masa tue aku baru balik shooping raya. Macam biasa masuk ja dalam rumah, semua excitedlah nak tengok hasil pembelian. Kami bukan keluarga yang berada jadi lawa atau tidak baju raya diimbangi dengan cerita tawar-menawar atau berapa harga kami boleh dapat.

Jubah?

Mak dan abah aku terkejut. Masa itu masih lagi zaman jubah hanya dipakai oleh ustaz-ustaz, tok imam dan budak sekolah tahfiz. Namun ak berbangga dapat pakai jubah. Aku suka sangat jubah hitam, dikenakan dengan kopiah putih kedah sejahtera. Memang cun, meletop. Pakai ke masjid.

"Satgi depa suruh hang jadi imam"

Salah faham.

Faham jugak yang dipersalahkan.

Jubah, serban, celak mata, tasbih semua tue adalah sunnah. Adakah sunnah itu milik tok-tok imam dan ustaz-ustaz sahaja? Jenuh la macam tue, orang lain tak mau kumpul pahala? tak mau masuk syurga?

Tak lama kemudian muncul pulak isu, pakai jubah bukan sunnah. Nie pun haghu jugak. La nie macam nie lah. Yang nie kategori terlebih faham la pulak. Depa kata Nabi S.A.W pakai jubah dan serban sebab Nabi S.A.W orang arab.

Menjawab isu memakai jubah dan serban itu bukan sunnah:

"La nie macam nie lah, sapa nak pakai sila pakai. Hang tak mau pakai, hang jangan larang orang lain nak pakai."

Daripada kuliah Ustaz Wan Sohor Bani Leman. Dalam isu serban dan jubah, kita boleh ambil 2 perkara iaitu jubah dan serban secara terus atau pengajaran disebalik jubah dan serban.

Memakai jubah dan serban adalah sunnah, kerana banyak hadis-hadis menggambarkan Nabi S.A.W secara peribadi memang suka berjubah dan memang suka berserban. Ada antara hadis yang menceritakan Nabi S.A.W memiliki jubah yang cantik cantik.

Atau kita boleh ambil pengajaran disebalik jubah dan serban seperti sentiasa menjaga bahagian kepala kita, sentiasa berpakaian menutup aurat, tidak ketat dan tidak nipis. Pengajaran seperti ini pun boleh kita guna pakai dalam adab-adab berpakaian kita seharian.

Jadi, sentiasalah melihat Islam, jangan melihat pada yang tak boleh. Tapi lihat pada yang boleh =)

No comments: