Saturday, November 24, 2012

Kipas dan Booo Orang Melayu


Assalamualaikum w.b.t

MAHA - Malaysian Agriculture Horticulture Agrotourism. Aku ke sana hari ini. Lenguh di kaki masih lg terasa. Hampir 12 jam disana. Bunga, binatang, makanan, rempah ratus, mesin pertanian dan perladangan dan macam-macam lagilah. Dari seluruh negara dan beberapa negara luar. Pakat beramai-ramai kesana sapa-sapa yang belum berkesempatan. Banyak perkara menarik.

Yang menarik korang boleh tengok liputan di TV. Yang aku nak cerita nie pasal satu insiden yang berlaku disana. Sedang aku menjamah nasi briyani ayam merah.

Kipas Jatuh!

Khemah tempat makan sangat-sangat besar. Menyajikan makanan-makanan popular dari seluruh negara dikategorikan berdasarkan negeri-negeri di Malaysia. Sambil makan, aimed cendol pulut. Hajat tak kesampaian. Khemah dengan puluhan kipas gantung tue kecoh. Salah satu kipas berdekatan dengan meja makan aku tercabut dari tangkainya dan terkulai. Masih lagi berpusing. Tinggal wayar-wayar sahaja yang memegang kipas tue kat atas.

Orang ramai bertemperian lari. Aku dengan nasi briyani ayam merah dan keropok, beg dan kamera Canon aku mencari meja lain yang lebih jauh. Nasib baik aku tak beli lagi cendol pulut songkok tinggi di gerai berdekatan. Haishh

Selamat aku!

Kipas masih duk pusing lagi. Agaknya urusetia tengah cari suis kot. Banyak kipas bawah khemah tue. 4 baris pulak tue. Satu baris mau ada 100 kipas jugak rasanya. Melayu melayu bawah khemas tue mula buat perangai toya depa.

Boooooooo..Oooooooo..Oooooooo..

Urusetia tutup semua suis. Gelap..

Ramai-ramai pakat tepuk tangan. Tepuk pasai apa, aku tak tau. Salah sorang duk meja depan aku dengan awek dia. Toya.

Booooooo..Ooooooooo..Oooooooo..

Kedengaran lagi. Pelik betol. Apa yang nak di boonya. Rilexla brader.

No comments: