Monday, November 12, 2012

Rumah orang kaya Rumah orang miskin

Assalamualaikum w.b.t

semalam aku sembang - sembang dengan mak. memang mak sengaja cari point untuk bukak topik hot nie. aku layan saja, sambil makan meggi. hujan lebat kowt. sejuk. angin bertiup masuk ikot tingkap direct kena muka. perghhhhh sedap sungguh meggi kari, telur, dan ayam goreng.

peringatan: perbincangan ini mungkin akan dipandang sebagai stereotype tp bukan, sekadar peringatan masa depan untuk aku. so yang membaca, atas diri sendirilah anda nak lihat macam mana.

maaflah aku adalah jenis seorang pemerhati dan dengan teliti.

sesetengah rumah bila kita pergi, rumah itu seakan tidak mesra. seperti ambil mudah apabila menerima tetamu.

kisahnya. aku ke sebuah rumah. sampai masuk. alhamdulillah dapat duduk. kusyennya empuk. kipas, pintu, tingkapnya semuanya cantik belaka. apa yang tak cantik adalah hanya secawan air ais diatas meja. bersembang dan minum sampai habis secawan dan tuan rumah tak pulak offer tambah air k. so habis segelas air, maknanya yang paling tepat disebalik segelas air adalah tetamu kena cepat-cepat balik.

kisah lain di sebuah rumah lagi. simple. kusyen rotan lama. dinding papan sahaja. kipas putih biasa tiada berbunga. mainan mata. yang ada atas meja depan aku. kuih muih, segelas air ais ditemani 1 jug lagi didalam talam. meriah. tengah bersembang ditambah lagi keropok lekor yang baru digoreng. terbaiklah.

bezakan?

dirumah besar tinggalnya orang yang miskin. dirumah kecil dan usang tinggal pula orang kaya.


No comments: