Thursday, November 29, 2012

Keterujaan Yang Kian Malap

Assalamualaikum w.b.t

Teruja.

Sebulan yang lalu ak menerima mail arahan untuk melakukan medical checkup. Mail daripada HR PETRONAS itu amat mengujakan. Pelbagai cabaran aku tempuh, dengan Dr. panel tak mau buat checkup dan macam2 lagi kerenah manusia yang nak mudah kerja mereka tanpa belas ehsan kepada aku yang belum pun mula bekerja.

Kini sudah hampir 2 minggu aku di kL menanti tarikh lapor diri di menara megah di tengah-tengah kL. Executive (Drilling Engineering), Technology&Engineering Dept, Drilling Division, PCSB. Kebanyakkan misi 2 minggu aku di kL sudah selesai termasuk beberapa misi ad-hoc di Tesco Extra Cheras, tolong izham buat blog di kfc depan HUKM dan jugak misi terjauh setakat ini sampai ke Negeri Sembilan. Aduhh jatuh saham menantu ini.

Motor pagi ini aku terima dengan pelbagai cabaran. Mulanya perlu ambil di Cheras sahaja tapi Allah lebih mengetahui yang terbaik. Sampai ke Chow Kit aku meredah subuh hari. Semua lorong aku terjah dengan paktam. Mencari lori 8108 yang membawa motor aku ke kL. Jalan Raja Alang yang sibuk, Jalan Raja Laut tempat orang turun barang, Lorong Haji Taib yang terkenal dengan nyah.

Keterujaan yang semakin malap kini sedikit bersinar dengan tibanya KCK 263. Rasanya hendak meredah ke Desa Baiduri tengah hari nanti. Mencari jalan ke rumah sedara sendiri. Agar aku tidak tersesat di kemudian hari. Jadual Jumaat dan Sabtu telah tersusun rapi. Ahad ke sungai buloh rasanya berjumpa nenda. Meminta restu sebelum masuk ke alam pekerjaan.

Bab baru kehidupan ini, aku tidak jangkakan lebih. Cukup hanya dengan permulaan yang perlahan. Slow and steady winning the race kata Sherlock Holmes.

Sekian.

No comments: