Thursday, November 24, 2011

aku suka "filter" nie

23/11/11
barang yang aku beli dekat lelong dah sampai dekat pejabat pos seri iskandar. so dgn excitednya aku pown ajak qusyer ke sana untuk amik brg tue. qusyer pown nk reg ngundi skali, dah ckup umo la katakan. setelah beberapa lama menunggu ak pown dapat la barang yg aku beli tue.

macro/ close-up filter nama dia.
apa guna bnda nie?
kalo korg nie kaki kamera, korg tau la kn..macro lens tue sngt2 la mahal. so macro filter nie mcm extension lens untuk convert lens basic 18-55mm tue supaya boleh amik gambar close-up. nie kira bajet punya cara la nk amik gambar macro tp xda duit nk beli macro lens..hehehehe..ak xkisah asal gambr yg ak dpt tue memuaskan hati. t bila dah kaya sikit bleyh la nk beli macro lens hahahaha. rupa bentuk filter tue lebih kurg mcm nielah
aku punya filter tue sebijik mcm nie (+10 filter)
sumber gambar: lelong

memang sbijik sbb yg nielah yg aku beli tue. dah dapat tue apa lg kn. terus pasanglaa..test test sikit. tgk mcm mana. oklaa overall mmg aku agak berpuas hati. kalo nk kasi rating aku kasi 8/10. nie antara gambar yg ak try amik dgn filter nie:
 fly: focus point aku kasi random so lens nie focus kt ekor bukan kepala. then masa aku tukar focus point nk snap lg skali dia lari plak. korg xyah wsau pasal focus point tue tp ak nk bgtau mcm smart jgk la filter nie. ak leyh focus lg dekat.

 nie plak paper crane yg aku lipat kt atas meja aku.

aku dapat snap texture kayu pensel tue...perghh

xda bnda nie merana la awek korg...xdpt nk msg2 hehehe... 

karipap pasal malam, RM1 = 4biji karipap

nielah bnda2 yg aku dapati menarik perhatian aku dalam umah nie semalam. tp insyaAllah kalo kuar outing nie asenyer lg bnyak gambar yg menarik untuk snap.

kelip kertas yg aku beli bila ntah. comel x? comel x? comel x?

macam gambar klip kertas kt atas nie kn. ak guna focal lengh 18mm. kasi gambar wide, apa yg ak dpt adalah enhancement dalam bokeh style. walaupun f3.6 jer untuk basic lens tp dpt bokeh mcm nie. smart jgk laa..slalu nk wat bokeh nie. kna f1.8 baru cantik. tp alhamdulillah..overall aku suka filter nie..n alhamdulillah walaupun ak dapat amik gambar macro tp yg plg penting poket ak xkering. 

p/s: sebelum beli pape, makesure korg research dlu okkay. aku dah sebulan research pasal bnda nie. baru aku beli bersama dgn 1 lg filter iaitu ND8 filter.

No comments: