Friday, November 25, 2011

Jodoh Suami

"zul, apa ko rsa kalau tunang ko yg ttiba dtg nk melawat ko kt kampung..ttiba minx nk putus tunang sbb ada org bgtau dia perkara2 buruk tntng ko masa dia singgah kt 1 kedai dalam kg..apa ko rasa?"

"anggap jer xda jodoh.."

"dah tunang kowt..dah nak kawen dah.."

"yelah, anggap jer xda jodoh..kalau sblom kawen lg dia dah xpercaya kt aku..percaya cakap org lebih dr aku..kalo dah kawen nnt mungkin akan cerai jgk.."

apa pendapat korg?

pendapat aku..nie adalah personal opinion..

aku setuju dgn zul, dalam soal jodoh pown perlu ada rasa untuk berlapang dada..

cerita 1
pernah juga aku dengar citer dari sorg kawan..ada sorang perempuan nie yg belajar kt salah satu universiti yg femes kt negara kita..dah 4 tahun bkawan ngn sorg bakal doktor yg sedang blajar kt oversea..

3 tahun sanggup tunggu..tp terus berubah hati bila jumpa ngn sorg mamat (sama umor jgk) technician kt 1 company..so apa citer nie nk ckp apa? xda jodoh ke? curang? korg pikir la sndiri..

cerita 2
cerita nie pasal sorg perempuan yg dah kawen..berkawan pown dah lama dgn sorg lelaki..tp kawen dgn org lain..sebab tertarik dengan lelaki yg dtg merisik kt umh...sekali pandang terus jatuh cinta..then terus wat preparation kawen..

yg nie for sure ak ckp jodoh..

jodoh adalah ketetentuan..kita kenalah berlapang dada dalam soal jodoh...aku tau dalam umur2 mcm aku nie pasti ramai kawan2 laki dan perempuan dah xsabar nk kawen..sbb adakalanya aku pun rasa macam tue..

tp alhamdulillah, kadang aku ada jgk terpikir sejenak..dah sediakah aku nie untuk semua tue? sedangkan aku masih lagi tak dapat nk sabar dalam banyak hal lain..kerap mengeluh dan adakalanya aku sendiri pown terlupa pada Tuhanku..

ak sedar, duit adalah satu faktor kenapa aku masih bujang tetapi Ilmu dan Iman adalah perkara yg lebih utama dan lebih mengurangkan keyakinan aku untuk menerima 1 lagi tanggungjawab dalam hidup aku nie. jadi  aku rasa lebih baik aku improve kan diri dulu supaya aku lebih bersedia untuk semua itu.

Percaya
sudah kah aku bersedia untuk percaya pada isteriku walau apa pun org kt luar ckp? nie lg 1 bnda yg aku kena nilai. almaklumlah, dunia nie penuh dgn fitnah dan salah faham. pada pandangan aku, percaya adalah 1 lg unsur yg sngt penting dlm hubungan. kalau xpercaya susahlah..mcm aku nnt..insyaAllah keje dlm bidang yg memerlukan aku tidak berada di rumah mungkin selama 2-4 minggu. adakah calon isteri yang sanggup menunggu, menjaga pengurusan anak2 dan paling penting menjaga kehormatan aku dan dirinya sepanjang aku tidak ada?

bukan aku nk bgtau yg perkahwinan itu adalah perkara yg menyusahkan. perkahwinan itu memudahkan, namun ada bersamanya pakej yang kita perlu terima..tambah2 dalam dunia yg mencabar nie. so fikir2lah..

apa yg penting skunk nie aku nk abeskan degree aku dulu..then keje..aku suka keje aku..masa intern dulu adalah episod yg heaven dlm hidup aku..final year nie penuh debaran dan pelbagai masalah timbul..semoga Allah permudahkan segalanya untukku.

sama jgk untuk korg. apa saja akan berlaku kelak..maybe korg dah plan dgn seseorang untuk hidup bersama selamanya. sekali lagi aku cakap..berlapang dadalah..kita hanya mampu merancang tapi Allah ada kuasa untuk menentukan.

P/S I: esok aku ada test..test nie aku ase susah..sbb quiz dia pown susah..so minx korg tlg doakan kejayaan aku yer?


P/S II: awak yg balik kg mlm nie..hati2 yer drive..semoga awak selamat sampai ke rumah dan selamat pulang.


P/S III: kenapa aku ada tulis P/S nie mcm blog zulfikar? ahhhhhh aku dah terpengaruh..huhuhuhu

No comments: