Sunday, December 18, 2011

Ludah Mahasiswa?

Sudahlah pak tua pak tua yang hanya menjadi "jantan" si jaguh kampung.

Tadi, ada aku terbuka fb. Kemudian aku baca pasal ada perhimpunan oleh mahasiswa yang berlaku semalam. Korang baca kat sini: http://gazebodaily.net/2011/12/17/mahasiswa-sudah-bangkit/

Mahasiswa buat perhimpunan untuk menuntut kebebasan berpolitik. Bila dah ramai ramai berkumpul nie, for surelah ada yang seronok lebih. Adalah sorang mamat nie turunkan bendera Pak Najib pastu gantikan dengan bendera "Academic Freedom". Pastue ada pakcik pakcik yang kononnya pahlawan melayu, panglima perang nak emo.

Tak percaya tengok sini: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ytpt_ykk5Z8

Jelik!

Mentality orang melayu masih tak berubah. Kalau macam tuelah lagak orang orang tua yang kononnya lebih dulu makan garam. Memang benarlah pepatah melayu, "Bapak kencing berdiri, Anak Kencing berlari".

Apa yang pakcik pacik nak emo? macam pakcik tak pernah bakar mercun dalam stadium masa tengok bola sepak. Panglima perang la sangat, Jangan malukan nama Melayu la.

Bukan saya nak kurang ajar, tapi adakalanya kurang ajar itu perlu bila kena tempatnya. Kata Sasterawan Negara (SN) Usman Awang, kurang ajar itu perlu.

Kenapa? Bila kerajaan dibangkang. Orang cakap, puak tue orang dari parti pembangkang.
macam pakcik pakcik dalam video tue. Berulang kali cakap "Keldai Anuar". Adakah hanya orang PR sahaja yang membangkang kerajaan?

Owwh, kalau saya bangkang BN, saya orang PAS la, saya orang Keadilan la? macam tue?
Sudah sudahlah dengan sikap stereotype melayu lama tue. Bila bangsa kita nak maju kalau malu nak berdepan dengan kelemahan. Kalau saya bangkang, saya protest itu hanya bermakna saya tak suka. Bukan saya dari parti lawan.

Macamlah pakcik tak pernah bangkang Ong Kim Swee, bila dia turunkan Fakri Saarani masa final sukan sea Malaysia lwn Indonesia yang lepas. Ye tak? Bila pakcik mencarut carut kat kedai mamak (Depan Mahasiswa) bila Ong Kim Swee bawak masuk Fakri Saarani, adakah bermakna pakcik nie orang Indonesia?

Huh, orang Melayu. Tak sudah sudah dengan simple minded.

Dihujung video, lepas pakcik cakap bukan bukan. Nak ludah muka orang sesuka hati, Nak penampar muka orang sesuka hati. Sepatutnya bukan "Allahuakhbar" yang pakcik laungkan. Pakcik Pakcik patut cakap "Astaqfirullah al-Azim". Dah pakcik bagi perspektif buruk pada bangsa Melayu, tak cukup dengan tue, pakcik nak burukkan agama pulak?

Sekali lagi, saya bukan kurang ajar. Tapi belajarlah untuk terima kelemahan.

Pakcik suka suka hati nak ludah muka anak orang, bila dalam video dekat youtube. Tapi pakcik tak pernah pulak berani nak tegur anak anak jiran pakcik yang be"romance" dekat taman permainan kanak di taman pakcik lepas waktu maghrib.

Panglima sangatlah tue?

P/S I: Panglima sebenar adalah Si jebat, bukan kerana berani menderhaka Sultan, tapi berani tuntut hak dan keadilan.
P/S II: Adakah orang melayu dah lupa adab kesopanan - biarpun untuk menegur anak2 sendiri.
P/S III: Bila anak orang buat kerja tak elok, punyalah nak tunjuk sensitiviti kepada masayarakat, ambil berat sampai buat video masuk youtube. Bila anak sendiri tak pergi sembahyang. Ada kita buat macam tue?

No comments: