Friday, December 2, 2011

Sejarah Internet & Syafiq Syahidzat

internet penting orr..ada orang boleh gila bila dia xguna internet dalam masa 24jam. aku pown sama jgk, terdiri dari kategori orang yg wajib guna internet dalam kehidupan harian.

tapi, aku rasa aku boleh lg kowt hidup kalo 24jam xbukak internet. sminggu sekali tue wajib..kalo xbukak bukan lah sampai tahap boleh gila. tp ada rasa xsenang hatilah sikit.

bila aku online, apa yg aku selalu bukak?
urmmmm nk kna bgtau jgk ke?hahahaha
1. Email
2. Facebook - memandangkan notification fb tidak lg masuk email, kna bukak jgkla fb nie
3. Blogspot

3 nie wajiblah setiap kali aku ngadap PC. dan aku cuba untuk wajibkan diri aku untuk buka 1 lg website iaitu: Crude Oil Price, menarik

Sejarah aku sendiri dengan internet bermula sejak,

2003
email pertama aku, syafiq89@yahoo.com.my - email nie kawan aku, Suhazly Su'aini yang buat masa aku form 2. dikesempatan ini aku ingin mengucapkan selamat pengantin baru kepada beliau yang telah melangsungkan perkahwinan minggu lepas.

"sorry wei! aku xleyh p kenduri hang..sbb aku ada test Advance Drilling Engineering hari tue."

selepas email tue diaktifkan, entah mcm mana aku boleyh lupa plak passwordnya..so email tue xpenah aku bukan sampai la nie.

pada tahun yang sama jugak, aku dibantu oleh sahabat aku, sedara Kamarul Ariff Kamarul Zaman untuk buat email baru. gearfighter@yahoo.com (punya la budak2, nama email pown budak2..) xmature lg masa tue..kejadian sama dengan email yg lalu..bila aku kluar saja dari pusat internet, aku lupa p/w email tue dan ak xpenah bukak sampai skunk nie. aku mmg cepat lupa laaaa..

2003-2006
masa nie form 4, almaklumlah..sekolah aku nie hulu sikit so kami kurg diberi pendedahan mengenai internet. so masa nie aku dah kurg menggunakan internet. kalau peg cc pown sekadar untuk cari maklumat wat folio sejarah atau geografi.

xpown main MiRC, untuk abeskan masa yang dah dibayar..masa nie MiRC tgh femes..ASL?
Age?Sex?Location?

gila kentang, bnda nie pown aku belajar dari sorg yang kononya gadis dari pahang. ieka nama dia, sbb aku masih baru.

bila aku on9 ja, dia terus "ASL?"..aku tnya jawab "kedah" (budak2 lagi - jujur)..dia tnya lg "ASL"..aku tnya dia maksudkan apa? then dia citerlah apa maksudnya ASL tue.

30 minit aku bersembang2 dengan dia. aku dah xingt sembang apa. yang aku masih ingat dia lebih tua dari aku. kalau aku kena tipu xtaulah hahahaha..maklumlaa bukan kita tau pown. tp MiRC bukanlah type aku, bosan. stakat tue saja aku dan MiRC.

2007
dah lepas spm, haaaa terbukak sikit minda aku nie dengan internet. plus zaman tue friendster tgh femes. aku pown ada page friendster sebab nk berhubung dengan kawan2 PLKN. yelah lepas abes PLKN tue, bukannya rajin sngt aku nk call atau msg diorg. so friendster sbg medium plg efficient dah murah untuk update pasal kawan2 yg jauh.

dekat FS nie org suka upload gambar2, paling xleyh blah - kuar jalan2, jumpa keta ferari then amik gambar posing dpn keta ferari dengan kamera phone VGA mcm abah aku punya keta then post kt friendster. pastu kawan pakat tnya "keta kau ke?". kurang bijak kawan aku pown, mcm la xtau tue bukan keta aku. hampeh ~

Mei 2007
masuk KMPh, zaman friendster belum ag berakhir. kemahiran berfriendster bertambah advance bila aku mula belajar HTML language ngn Jawa, kawan aku atau nama sebenar beliau, Jasmadi Syah (nama ayah beliau aku lupa).

pastue, apa lagi! ubah mengubah layout freindster guna CSS edit tue jadi kegilaan terbaru. hampir setiap minggu layout friendster aku ubah. dahsyat btol, bnyak plak idea dan masa aku masa tue.

July 2008 - 
Utp, memulakan pengembaraan aku dalam dunia internet yang lebih matang. aku masih lg dgn frenster aku, tapi dunia internet semakin cepat berlalu.

frenster mula hilang sengat, facebook pulak menjadi kegilaan.

2009
Fb dan Blogging sama2 menempatkan ruang dalam diri aku. kalau nk lebih tepat, aku rasa aku mula bblog awal 3 bulan kowt dari Fb.

syafiqsyahidzat.blogspot.com
blog pertama aku, dengan nama sendiri. aku tak expect pown berjuta org nk baca blog aku. cuma masa tue tulisan aku cuma sekadar seperti diari kehidupan harian aku. punya la otak budak2 masa tue..suma bnda aku nk crita.

tapi lama-kelamaan, aku mula sedar, aahhhh xmatured langsung tulis pasal diri sendiri..aku mula tulis pasal orang lain tp dengan pandangan aku sendiri. apa yang lalu depan mata aku dan apa yang otak aku tafsirkan, aku blog.

selepas hampir 2 tahun, aku rasa aku belom cukup matang untuk menulis. dan aku masih belum berpuas hati dengan tulisan aku. aku belum ada identiti sendiri dalam bblog.

so aku tinggalkan syafiqsyahidzat.blogspot.com dan mulakan episod kedua blog aku disini untuk mencari identiti penulisan blog aku. aku nk tulis dengan gaya aku sendiri. bila aku dah dapat identiti aku, aku akan kembali ke syafiqsyahidzat.blogspot.com dengan identiti sendiri dan gaya tulisan yang lebih menarik. wish me luck.

komen pasal yang lain:
Flickr - personally aku suka flickr, sbb aku suka photography. kt flickr jgk aku slalu dapat idea baru hasil inovasi dari karya orang lain.
Twitter - Bonkkk! twitter sngt3 bosan.

P/S: aku ingin berpesan kepada semua, jagalah adap berinternet, xperlu nk cerita semua bnda kt Fb, Blog dll. bila kita strt cerita privasi sendiri di internet maka ruang privasi kita akan menjadi sempit. kita akn sukar untuk menghadapi orang ramai kelak.

No comments: