Saturday, December 10, 2011

Majlis Intai Jodoh

2002: Market Jodoh
Maksu Nasriwati, kahwin. Kenduri maksu aku biasalah ikut cara kampung. Sudah jadi kebiasaan orang kedah untuk berkahwin tanpa pelamin masa tue. Apa yang ada hanyalah meja makan beradab yang dihias dengan sangat kreatif dan lawa. 

Kebetulan kenduri di kampung tok wan aku, Sungai Limau tue dihadiri oleh beberapa orang senior sekolah aku. Jadi terlihatlah mereka akan kaum kerabat sebelah abah aku, dengan segala sepupu aku dan pak pak dan mak mak sedara aku.

Berapa banyak "dan" lah!

"Apa nama sedara hang yang duk kat pintu tue" Menunjuk kepada salah seorang sepupu aku yang dikatakan iras Siti Nurhaliza yang tengah meletup dengan lagu "Nirmala" pada ketika itu.

boom!
Meletuplah aku minggu depan bila balik asrama. Tak sudah sudah, ada jer senior suruh aku mintak no telefon sepupu aku tue bagi kat diorang.

"Minta maaflah bang, saya tak nak lah bersaudara dengan abang abang nie" Dalam hati je lah.

2008: Cari Jodoh
Kak Nurul, anak mak ngah aku kahwin. Masa tue tahun pertama aku di UTP. Berbekalkan popularity PETRONAS dan kemanchungan hidung aku hasil genetik keturunan mamak muslim sebelah abah aku, aku diperkenalkan oleh tok dan mak aku kepada semua sanak saudara jauh yang aku pun tak pernah kenal diorang dan tak tahu nak panggil dengan gelaran apa. 

Jauh sangat sampai sepupu abah aku, ada yang dua pupu dan ada jugak tok saudara dan sebagainya. Tapi takpe, kata tok aku; "kalau hilang segala harta, sanak saudaralah harta terakhir yang kita ada"

Blushing aku, kena puji dengan saudara saudara jauh yang tak pernah aku kenal. Habes kembanglah hahahaha

"Tudia..hensem kaaa anak hang inaaa"
"Oooo mak lang wak sembunyi nowh anak dia hak segak"
"Hidung tue macam hero hindustan, ikut abah dia"

antara komen yang lekat dalam otak aku sampai ke saat tengah tulis blog nie.

2011: Perkenalan
Sama jugak hari nie, aku bersama Mohd Ridhwan Othman, Muhammad Afiq Rahim diajak oleh Muhammad Raimi Johari ke kenduri sedara beliau di Teluk Intan. 

Ziarah mewakili keluarga si Raimi yang tak dapat hadir menjadi matlamat kami menuju ke Teluk Intan, selain si Raimi mempromosikan 2 orang sepupunya yang dikatakan cun. Manalah tau boleh dikenal-kenalkan kepada dua orang bujang yang masih dalam pencarian dalam rombongan kami berempat nie.

Akhirnya berjumpalah, nak komen lawa ke tak tue, susah sikit. Lain orang lain pandangan dia. Average. Cuba tanya kawan kami yang 2 orang tue macam mana? Hehehe

Sebelum balik, singgah dulu ke Menara Condong Teluk Intan:




P/S I: Mesti korang kecewa kan, sebab at last aku letak gambar aku, bukan 2 orang gadis yang aku cerita dalam blog nie.
P/S II: Ceritanya, aku sedang berlajar setia - lirik dalam lagu milik aliff satar
P/S III: Rajin rajinlah ikut mak dan abah korang peg keduri lepas nie ok.

1 comment:

Anonymous said...

hahahah...terkejut kot...tetiba gambaq hang..duk budget nak tengok base menara tue lps gambar ke2......